Et Ryanair-fly lander i Rom Ciampino-lufthavnen. Foto: Aldo Bidini / Wikimedia Commons

Tyske Ryanair-piloter melder sig ind i fagforening

En gruppe tyske Ryanair-piloter har stiftet en forening under den store tyske pilot-fagforening Vereinigung Cockpit.

En gruppe Ryanair-piloter, som flyver for det irske lavprisselskab i Tyskland, har stiftet en ny personaleforening, der skal arbejde for bedre løn- og arbejdsvilkår i cockpittene på de stadig flere Ryanair-fly baseret i Tyskland.

”De ting, som andre ansatte i Tyskland finder helt naturlige, må vi endelig opnå i Ryanair. Målet er at få almindelige ansættelseskontrakter i stedet for atypiske ansættelser,” siger et medlem af den nye forening i en pressemeddelelse.

Ansat gennem enmandsfirmaer
Den nye sammenslutning hører under fagforeningen Vereinigung Cockpit, der også organiserer tyske piloter i blandt andet Lufthansa, Germanwings og airberlin.

Medlemmerne af den nye forening består af både fastansætte og kontraktansatte kaptajner og styrmænd samt piloter ansat gennem deres egne enmandsfirmaer. For at undgå repressalier fra Ryanair foretrækker medlemmerne indtil videre at være anonyme.

Ifølge foreningen, så skaber det nuværende arbejdsklima i Ryanair usikkerhed og lægger pres på medarbejderne. Igangværende retssager og undersøgelser samt ransagninger i Tyskland understreger hvor dramatisk situation er for de Ryanair-ansatte, mener foreningen.

”Grundlæggelsen af Ryanair-personaleforeningen viser tydeligt, at luftfartsselskabets piloter ikke længere er tilfreds med de skammelige metoder, som deres arbejdsgiver anvender,” siger Ilja Schulz, formand for Vereinigung Cockpit, og fortsætter:

”Ryanair må endelig anerkende, at i Tyskland har arbejdstagerne rettigheder. Ryanair’s piloter må have lov til fremlægge deres ønsker og bekymringer om løn- og arbejdsforholdene uden at frygte at blive diskrimineret af ledelsen.”

Kommunikere direkte
Hos Ryanair er man ikke overraskende ikke interesseret i at tale med den nye forening

”Vi tager afstand fra falske påstande fra Lufthansas Pilot union. Vi vil heller ikke mødes med noget ”udvalg” fra Vereinigung Cockpit. Ryanair har og vil fortsætte med at kommunikere direkte med vores piloter på vores ni baser i Tyskland gennem vores baseudvalg. Disse baseudvalg har fornyligt forhandlet en 5-årig aftale for løn og vilkår. En aftale som vores piloter i Tyskland har sikret som brancheførende. Vilkår og betingelser med en fast 5on/4off ordning, kaptajner kan tjene op til €170,000 om året, garanteret årlig lønstigning og en uovertruffen sikkerhed for at man gennemsnitlig kun flyver 18 timer om ugen,” skriver Ryanairs HR-direktør Eddie Wilson i en email til CHECK-IN.dk.

Han fortsætter:

“Det er derfor vi har en venteliste på over 3000 kvalificerede piloter, som alle håber at kunne blive en del af europas fortrukne flyselskab. Lufthansas Cockpit Union burde bruge noget mere tid på at engagere sig i de gantagne strejker hos Lufthansa og ikke bruge al deres tid på at udsende falske og vildledende pressemeddelelser om Ryanair. Vores piloter ved, at de til en hver tid kan gå til deres baseudvalg, for at forhandle med os.”

Anerkender ikke forening
På europæisk plan har Ryanair Pilot Group gennem flere år forsøgt at tale Ryanair-piloternes sag overfor selskabet. Hos Ryanair har man dog ikke været meget for overhovedet at anerkende Ryanair Pilot Groups eksistensberettigelse. Det irske lavprisselskab ønsker således ikke at tale med Ryanair Pilot Group, da man ikke mener, at de repræsenterer selskabets piloter.

Relaterede artikler:

Ryanair-piloter vil have selskabets sikkerhed undersøgt

Ryanair-ledelsen kvæler oprør hos piloterne

Ryanair: Vi samarbejder ikke med fagforeninger

Historisk møde mellem Ryanair og dansk fagforening

Razzia i Ryanair-crewrum

”Fagforeninger repræsenterer ikke os”

Ryanair indgår overenskomster

Ny lønaftale for Ryanairs kabinepersonale

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Ryanair overvejer at flytte basefly til Europa

Usikkerheden omkring luftfartens rolle i forbindelse med Brexit får Ryanair til at overveje at flytte nogle eller samtlige fly fra britiske baser til det kontinentale Europa.

Karatekonge skal sælge Ryanair i Norden

Den 27-årige danske kampsportsekspert Chris Lundshøj er ansat som ny salg- og marketingansvarlig for Ryanair i Norden.

Aarhus Lufthavn mister Eindhoven-rute

Ryanair har været nødsaget til at lukke den nye rute mellem Aarhus og Eindhoven, før den overhovedet er startet op.

London-lufthavns nye togforbindelse vedtaget

Det lokale bystyre har besluttet at bruge næsten to mia. kroner på en jernbaneforbindelse fra London Luton-lufthavnen, hvilket vil halvere transporttiden ind til centrum af London.

Alitalia på køberjagt

15 potentielle købere af Alitalia har fået 26 dage til at tænke sig om og komme med et godt tilbud på det kriseramte flyselskab.