Tyskland forsvarer airberlin og Etihad

Airberlin er ikke under så stor kontrol af storaktionæren Etihad fra Abu Dhabi, at selskabet ikke længere kan kaldes europæisk, hedder det fra det tyske transportministerium.

EU-Kommissionen har sat spot på hvor europæiske de flyselskaber, der får ikke-europæiske medejere, i virkeligheden bliver ved med at være. For selvom om luftfartsselskaber og andre investorer uden for Europa kun må eje maksimalt 49 procent af et europæisk luftfartsselskab, så får de ofte ret stor magt og indflydelse på den daglige drift og selskabernes strategiske tiltag.

Det har fået EU-kommissionen på banen. For flyselskaberne skal også reelt være under kontrol af et europæisk land eller af en eller flere EU-borgere, for at leve op til reglerne og have ret til at få en europæisk driftstilladelse.

Gået i brechen
I centrum af undersøgelsen står airberlin, som det Abu Dhabi-baserede flyselskab Etihad ejer under 30 procent af. Men Etihad svinger i høj grad taktstokken i det kriseramte flyselskab og arbejder ihærdigt på at integrere airberlin i et globalt netværk af flyselskaber, som Etihad ejer andele i.

Det vil EU-Kommissionen nu se nærmere på. Men inden de kommer for godt i gang er den tyske regering gået i brechen for airberlin og Etihad. Det tyske transportministerium slog torsdag således fast, at airberlin er et europæisk flyselskab og derfor fortsat skal have en tysk driftstilladelse.

Massiv omklamring
Airberlin er langt fra det eneste flyselskab i Europa, som Erihad har købt sig ind i og omklamrer massivt. Senest har Etihad købt sig ind i schweiziske Darwin Airlines, serbiske Air Serbia og italienske Alitalia. Førstnævnte flyver nu under brandet Etihad Regional. Nummer to er blevet ”rebrandet” med nyt navn og nye fly. Og Alitalia står overfor en lignende forvandlingsproces kombineret med massive nedskæringer.

Det er dog ikke kun Etihads engagementer, der kommer under luppen i Bruxelles. Det gør også amerikanske Delta Air Lines’ engagement i Virgin Atlantic. Det var et statsborgerskab i EU-landet Cypern, der gjorde den ukrainske rigmand Igor Kolomoisky i stand til at være hovedaktionær i Cimber Sterling frem til selskabets konkurs i maj 2012. Kolomoisky er desuden statsborger i Ukraine og Israel.