Airbus A319-100 med registreringen OY-KBR i Gdansk Lufthavn efter sikkerhedslanding. (Foto: Joris D. | Twitter)

Udramatisk SAS-sikkerhedslanding i Gdansk

Et Airbus A319-fly fra SAS sikkerhedslandede i går morges i Gdansk Lufthavn få minutter efter starten som følge af meldinger om røg i kabinen.

Tirsdag morgen kl. 05.54 kørte et SAS Airbus A319-100 (registrering OY-KBR, red.) ud fra gaten i Gdansk Lech Walesa Airport. Flyet skulle i luften 06.10 i henhold til tidtabellen, men allerede kl. 06.03 rullede flyet ud af banen og satte kursen mod Københavns Lufthavn med 88 passagerer og seks besætningsmedlemmer ombord.

Umiddelbart efter, at flyet med rutenummer SK1758 var kommet i luften, blev der konstateret røg i kabinen, hvorefter piloterne øjeblikkeligt gjorde klar til at returnere til lufthavnen i den polske havneby.

Brand- og redningskøretøjerne blev alarmeret via lufthavnens kontroltårn, og præcis kl. 06.10 landede Airbus-flyet tilbage i Gdansk Airport, hvor flyet stoppede på banen og passagererne blev evakueret via flyets redningsslisker. Alle slap fraa hændelsen uden skrammer.

Debriefing og videre transport
Efter evakueringen blev passagererne kørt til terminalen, hvor de skulle have en orientering om forløbet og samtidig ombookes til deres videre rejser.

“Passagererne er evakueret til terminalen, hvor de debriefer sammen med piloten. Efterfølgende finder vi ud af, hvordan de kommer til København,” sagde Knut Morten Johansen, pressechef fra SAS i Norge, til Ritzau.

A319-flyet var ankommet til Gdansk aftenen i forvejen efter at have fløjet tre returflyvninger til henholdsvis München, Gdansk og Manchester i løbet af mandagen.

Airbus-flyet, der går under navnet Sten Viking, blev leveret til SAS fra fabrikken i Hamborg den 20. august 2007, og tirsdag aften stod flyet stadig i Gdansk Lech Walesa Airport efter at have været undersøgt af teknikere.

 

Relaterede artikler:

Strandede SAS-passagerer hjem med ekstrafly

SAS-passagerer overnatter i lufthavnsterminal i Novosibirsk

Hændelse i Frankfurt førte til CRJ-eftersyn

 

x

Læs Også

Sommerkaos i kundebetjeningen hos SAS

SAS-kunder må i øjeblikket vente op til halvanden time med at få telefonisk kontakt til salgs- og servicemedarbejdere.

SAS skrotter dele af ny hjemmeside

Efter massive kundeklager må SAS nu redesigne dele af den nye hjemmeside, og i mellemtiden tilbydes kunderne adgang til den gamle hjemmeside.

Norwegian-fingeraftryk på luftfartsstrategi

Norwegians lobbyisme i forhold til at få fornyet luftfartsaftalen med Rusland har båret frugt, fremgår det af regeringens luftfartsstrategi.

Aarhus sendt ned på femteplads

Aarhus Lufthavn måtte i juni se sig overhalet af Vagar-lufthavnen på Færøerne, som landets fjerdestørste lufthavn.

Pres på CPH forud for takstforhandlinger

CPH kan få dikteret stramme takstvilkår, hvis de ikke kan blive enige med flyselskaberne ved de kommende takstforhandlinger, hvor regeringen vil stille uvildige prognoser til rådighed.

SAS bøvler fortsat med rute til Færøerne

Omdirigeringer til andre lufthavne og aflyste flyvninger præger fortsat SAS' rute til Færøerne, mens konkurrenten er langt mere stabil.