Udsigt til et sort år for flyulykkestatistik

Med tre flykatastrofer på blot en uge ser 2014 ud til statistisk at blive et sort år for omkomne ved flyulykker. I løbet af den seneste uge har 459 mennesker mistet livet ved flykatastrofer i Ukraine, på Taiwan og i Afrika.

Året 2013 var det bedste siden 1945 i forhold til antallet af omkomne ved flyulykker. Ved samlet 29 hændelser blev der i følge Aviation Safety Network registreret 265 omkomne. Det var næsten en halvering i forhold til året før, hvor 475 civile flypassagerer mistede livet.

Men 2014 bliver i stedet et år, hvor den gode udvikling i statistikken bliver brudt. Med nedskydningen af Malaysia Airlines MH017 samt onsdagens flyulykke på Taiwan, hvor 47 omkom da et ATR72-fly fra TransAsia Airways styrtede ned ved landingen på øen Makong, har alene 347 mennesker mistet livet. Statistikken blev yderligere forværret i løbet af torsdagen, da det blev klart, at et MD83-fly fra spanske Swiftair, der fløj for Air Algerie forsvandt på en flyvning fra Burkina Faso til Algeriet. Her formodes 108 passagerer og seks besætningsmedlemmer at være omkommet.

Når man samtidig medregner Malaysia Airlines MH370, der i begyndelsen af marts forsvandt undervejs fra Kuala Lumpur til Beijing med 239 passagerer og besætningsmedlemmer ombord, bliver statistikken voldsomt tynget. Herudover har der også været et tilfælde med et flystyrt i Nepal, hvor et lille 15-personers fly fra Nepal Airlines forulykkede, hvor alle tre besætningsmedlemmer og de 15 passagerer blev dræbt. I denne ulykke var der en dansker blandt de omkomne.

Dermed har 716 mennesker år til dato mistet livet ved flyulykker ombord på civile passagerfly med plads til over 15 personer. I statistikken er ikke medregnet fragtfly samt militære fly.

Flest omkomne siden 2010
Man skal tilbage til 2010 for at kunne finde et år med flere omkomne. I 2010 blev 943 personer ofre for flyulykker, og 2014 er endnu ikke slut, hvorfor man kan risikere, at året kommer til at overgå enten 2005, 2002 eller 2000, der ulykkesmæssigt var dårlige år for luftfartsindustrien.

I 2001, hvor terrorangrebet på World Trade Center i New York og Pentagon i Washington fandt sted, var der 801 omkomne ved flyulykker. De fire fly, der blev kapret og brugt i terroraktionerne havde samlet 265 passagerer ombord, mens SAS-ulykken i Milano samme år bragte 110 omkomne ind i statistikkerne. At der var omkomne på landjorden i forbindelse med hændelserne den 11. september 2001, er ikke en del af statistikgrundlaget.

De værste år hidtil for den civile luftfart var i 1972 og i 1973. I disse to år mistede henholdsvis 2.370 og 2.027 personer livet ved samlet 138 flyulykker.

Dannmark og Norge var på tragisk vis involveret i 1972, da et Caravelle-fly fra Sterling Airways forulykkede ved Kalba i De Forenede Arabiske Emirater, hvorved 112 personer omkom. Et Fokker F-28 fly fra norske Braathens styrtede ned nær Oslo, og 40 personer mistede livet.

Året 1977 tegnede sig derimod for den største flykatastrofe i historien, da to Boeing 747-fly fra henholdsvis amerikanske Pan Am og hollandske KLM kolliderede under starten fra Los Rodeos Airport på Tenerife. I alt 583 mennesker omkom ved ulykken.

Statistik flyulykker 2005-2014

År Ulykker Omkomne
2014* 11 716
2013 29 265
2012 23 475
2011 36 524
2010 32 943
2009 31 760
2008 33 588
2007 31 773
2006 33 905
2005 40 1.074

Kilde: Aviation Safety Network. * til og med 24. juli 2014.