EasyJet-fly (Foto: Dura-Ace / Commons Wikimedia)

Uge præget af nye ruter

Nye ruter, nedsættende bemærkninger og drøje hug prægede uge 28 i luftfarten.

Annoncering af nye ruter var noget af det, som prægede den forgangne uge i dansk og international luftfart. I Københavns Lufthavn kunne man glæde sig over en ny easyJet-rute til den svenske Åre Östersund-lufthavn nær skisportsbyen Åre samt flere Wizz Air-flyvninger på en endnu uåbnet rute. Til gengæld kommer man til at spejle langt efter hviderussiske Belavia. For selvom selskabets direktær tidligere har sagt, at København sandsynligvis kunne blive en ny destination, så er de planer nu opgivet.

I Billund kan man se frem til en ny Primera Air-rute til Athen – efter 12 år uden en rute til den græske hovedstad. I Danmarks tredjestørste lufthavn i Aalborg kan man se frem til at få Norwegians rute til Malaga tilbage.

Nedsættende bemærkninger
I Stockholm Arlanda-lufthavnen får man sin femte og sjette easyJet-rute. Lufthavnen må til gengæld også tage til takke med nedsættende bemærkninger fra Københavns Lufthavns direktør, Thomas Woldbye. For i hans optik, så er CPH lufthavnenes svar på en iPhone, mens Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda mere er lufthavnenes svar på Nokia 3210. Men at diskutere på det niveau, vil hverken Gardermoen eller Arlanda være med på. De vil hellere tale om dem selv og hvad de kan gøre for flyselskaber og passagerer.

Desuden kan de to lufthavne lade tallene tale for sig selv. For selvom Københavns Lufthavn fortsat stadig er storebror, så havde Oslo og Stockholm i både juni og alle årets første seks måneder langt større passagervækst end i CPH.

I Budapest i Ungarn rykker polske LOT næste år ind med langdistanceflyvninger til USA. Simpelthen fordi ingen andre gør det.

I Helsinki kunne man ikke diske op med nye ruter. Til gengæld kunne lufthavnen på sin 65-års fødselsdag indvie en helt ny finger med små detaljer, der er vigtige for en lufthavn, der er en af de vigtigste trafikknudepunkter for trafikken mellem Europa og Asien.

Behov for telefonisk assistance
Hos Danmarks Rejsebureau Forening tror man ikke det får den store betydning, hvis danske rejsende kommer med i det amerikanske Global Entry-program, sådan som regeringen foreslår i sin luftfartsstrategi.

Selvom det ikke var nævnt i luftfartsstrategien, så har transportminister Ole Birk Olesen ikke droppet at få de såkaldt sociale rabatter til også at komme indenrigsflyvningen til gode. Til gengæld har SAS besluttet at droppe dele af sin udskældte nye hjemmeside. Desuden blev det skandinaviske flyselskabs kundeservice overrumplet af flyrejsende, der havde behov for telefonisk assistance – og måtte vente op mod halvanden time for at få den.

Drøje hug på børsen
Det var også ugen, hvor flere aftaler og våbenhviler blevet indgået. Således blev Lufthansa og Fraport enige om det fremtidige samarbejde i Frankfurt Airport, ligesom Flyvebranchens Personale Union og CityJet blev enige om en ny overenskomst for piloterne i CityJets danske datterselskab Cimber.

Og til sidst så fik Norwegian drøje hug på Oslo-børsen efter kvartalsregnskab, hvor en 17 procents vækst i omsætningen ikke kunne omsættes til vækst på bundlinjen. I stedet faldt indtjeningen og enhedsomkostningerne steg.

God weekend!

x

Læs Også

Ugen i luftfartsbranchen

Air France-KLM købte sig ind i Virgin Atlantic og lukkede Delta og China Eastern ind i eget hus som medejere, mens Norwegian har fået en lavpriskonkurrent i Argentina.

Ugen i luftfartsbranchen

Primera Air skal flyve til USA fra tre europæiske baser, mens Norwegian fik leveret to nye MAX-fly på samme dag. Air France vil tiltrække de unge med JOON som nyt brand.

Ugen i luftfartsbranchen

Regeringen præsenterede en ny luftfartsstrategi, hvilket har øget presset på Københavns Lufthavn, og udenfor Danmark slap flere mellemøstlige lufthavne af med elektronikforbuddet.

Ugen i luftfartsbranchen

Skolebørnene checkede ud og tog på sommerferie. Men luftfartsbranchen holder aldrig fri og den forgangne uge bød på et væld af små og store nyheder.

Ugen i luftfartsbranchen

SAS vil fordoble sit spareprogram, og Qatar Airways vil købe sig ind i verdens største flyselskab. Imens ryddede Boeing 737 MAX10 bordet ved Paris Air Show.

Ugen i luftfartsbranchen

SAS kunne bekræfte rutetilpasninger og vinterlukninger, easyJet tog imod første A320neo, mens Lufthansa besluttede at flytte fem af 14 A380-fly fra Frankfurt til München.