Ugen i luftfartsbranchen

Airberlin måtte foretage en finansiel nødlanding, og SAS tog imod Regional Jet som ny leverandør, mens selskabet har haft 15 langdistance-aflysninger på blot 10 dage.

En af de mere begivenhedsrige uger i international luftfart er vi snart på vej ud af. Airberlin, der er et af Europas 10 største flyselskaber, måtte kaste håndklædet i ringen efter en dødskamp, der efterhånden har varet en del år. Det tyske oneworld-flyselskab gik i betalingsstandsning, men den tyske regering stillede med en mellemfinansiering på 1,1 mia. kroner, således at en rekonstruktion i samarbejde med Lufthansa kunne iværksættes.

Pengene får den tyske stat hjem, når det lykkes bobestyrerne at sælge nogle af de attraktive slots (start- og landingstilladelser, red.) i lufthavnene i Düsseldorf og Berlin-Tegel. Samtidig med forhandlingerne om rekonstruktion af selskabet sidder ledelsen hos lufthavnsoperatøren Flughafen Berlin Brandenburg og frygter, at der ikke vil blive brug for den nye storlufthavn i den hub-funktion, den oprindeligt var tiltænkt.

Tilliden til airberlin er ikke længere helt intakt, og i løbet af ugen valgte den første europæiske lufthavn at opkræve start- og passagerafgifter som forudbetalinger. Alternativt skal flyenes kaptajner have kontanter eller kreditkort til at betale afgifterne, før man får lov at forlade lufthavnen.

Airberlin flyver fire gange dagligt mellem København og Berlin-Tegel, men også SAS, easyJet og Norwegian har hidtil betjent de to Berlin-lufthavn fra København, og Norwegian havde netop før airberlin-konkursen besluttet sig for at lukke ruten fra København til Berlin-Schönefeld.

Argentina i fokus
Der var i denne uge også nyt om Norwegian Air Argentina. Her blev det offentliggjort af de argentiske transportmyndigheder, hvilke ruter Norwegians argentinske datterselskab har budt ind på til en 15 års koncessionsaftale.

Samlet har Norwegian søgt om tilladelse til at operere på 155 ruter, hvoraf 63 er internationale og hele 14 destinationer er i Europa. Her er samtlige tre skandinaviske hovedstadslufthavne repræsenteret på ruter fra Buenos Aires. Københavns Lufthavn var også repræsenteret ved en ansøgning fra et ukendt flyselskab med navnet Buenos Aires International Airlines. Selskabet, der har dækadresse hos en advokat, har søgt om at flyve en gang ugentligt mellem Buenos Aires og København.

Ny SAS-leverandør og massive langruteproblemer
I denne uge kunne Novair, der er charterflyselskab i Apollo Travel Group, præsentere den anden splinternye Airbus A321-200neo, og de to fly bliver placeret i henholdsvis Stockholm-Arlanda og i Oslo Lufthavn. Netop Apollo forsøgte sig i sommeren 2017 med en ugentlig charterflyvning til Kreta fra Midtjyllands Lufthavn, og succesen bliver gentaget i 2018, hvor også Bravo Tours ønsker at fortsætte flyvningerne til Rhodos.

Det lettisk-polske flyselskab Regional Jet debuterede som leverandør for SAS, og den første flyvning fandt sted søndag morgen. Her måtte selskabet starte med et flybytte og en forsinkelse på lidt mere end en time. Forsinkelser og aflysninger har også kendetegnet de interkontinentale operationer hos SAS i en stor del af august. I løbet af 10 dage har SAS måttet aflyse 15 langdistanceflyvninger, hvilket har forstyrret rejseplanene for op imod 3.500 passagerer.

Den første Regional Jet-flyvning på vegne af SAS var mellem København og Billund, og i Billund Lufthavn kan man nu tilbyde gratis Fast Track til samtlige lokalt rejsende indenrigspassagerer, og så kunne den internationale vestdanske lufthavn i øvrigt også byde velkommen til Wizz Air-rute nummer syv, når Iasi i Rumænien kommer på rutekortet næste forår.

Uge 33 var også ugen, hvor transportminister Ole Birk Olesen (LA) understregede, at han ville sætte fokus på en korrekt opgørelse af sikkerhedsomkostningerne i CPH, når Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal gå tallene efter i sømmene ved de kommende takstforhandlinger i Københavns Lufthavn. Styrelsen har også andre opgaver, hvilket sagen med bevæbnede vagter hos iranske Mahan Air har vist, og der er efterhånden brugt en del ressourcer på den sag.

God weekend!