SAS-koncernchef Rickard Gustafson i selskabets nye A320neo. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Ugen i luftfartsbranchen

SAS præsenterede et overraskende flot kvartalsresultat, vil købe 40 nye fly og landede en ny overenskomst med de danske piloter, mens Ryanair forudser en Norwegian-konkurs.

Uge 36 var den første hele uge i den tre måneder lange efterårsperiode, som vi netop har taget hul på. Det var samtidig en uge, hvor SAS atter kom i fokus.

Det skandinaviske flyselskab offentliggjorde kvartalsrapporten for finansårets tredje kvartal, og det var særdeles behagelig læsning for aktionærerne med et overskud før skat på næsten 1,9 mia. svenske kroner samt en opjustering i forhold til tidligere forventninger. Det har man ikke været vant til fra SAS, og selskabet taler nu om at anskaffe 40 nye kort- og mellemdistancefly.

Selv aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank fra overrasket over indtjeningsfremgangen, selvom han på forhånd havde spået, at juli måneds trafiktal reelt indeholdt en “skjult opjustering.”

Bag glæden ved det flotte kvartalsresultat lå truslen om en truende pilotstrejke i Danmark og Norge. Torsdag aften blev SAS og Dansk Pilotforening dog enige om en ny treårig overenskomst, og hvis de norske piloter også ender med at indgå en tilsvarende aftale, så styrer SAS mod et årsresultat i underkanten af to milliarder svenske kroner.

Færøerne overhalede Aarhus
Sædvanen tro er de regionale jyske lufthavne hurtige på aftrækkeren, når trafiktallene for den foregående måned skal offentliggøres. Det var da heller ingen undtagelse for august måned, hvor Billund og Aalborg fortsatte den solide fremgang i udenrigstrafikken, mens Aarhus Lufthavn nok engang måtte præsentere passagertal med tilbagegang. År til dato er tilbagegangen så stor, at Vagar Lufthavn på Færøerne har overhalet den østjyske lufthavn og dermed er den fjerdestørste lufthavn i rigsfællesskabet.

Der er dog udsigt til udenrigsvækst i samtlige tre internationale jyske lufthavne, da Ryanair netop har åbnet en rute fra Aalborg til London-Stansted samt en ny rute fra Billund til Berlin.

Herudover har SAS annonceret en offensiv i Aarhus Lufthavn i 2018, og det har blandt andet fået Sun-Air´s administrerende direktør Kristoffer Sundberg til at kritisere Aarhus Lufthavn for manglende samspil. Det afvises dog af lufthavnens bestyrelsesformand Torben Boldsen, der samtidig har givet administrerende direktør Peter Høgsberg mundkurv på.

Uskøn lavprisdyst
Mundkurv har Ryanair-chefen Michael O´Leary aldrig haft på. I relativt bramfrie udtalelser har han spået, at Norwegian ikke overlever vinteren og styrer direkte mod en konkurs på grund af selskabets store gæld og stigende likviditetsbehov. Det norske lavprisflyselskab har naturligvis tilbagevist udtalelserne, og i et veltilrettelagt spin skyder man tilbage mod Ryanair med påstande om, at Michael O´Leary er sur over, at Norwegian alene i år har hentet 140 piloter fra Ryanair.

Lavprisflyselskaberne fortsætter den massive vækst, og august bragte næste tre millioner nye passagerer til Europas største lavprisflyselskaber sammenlignet med samme måned året før. Punktligheden kniber det dog gevaldigt med, hvilket blandt andet dokumenteres gennem august måneds punktlighedstal fra Københavns Lufthavn.

Irma truer Florida
Et andet fremadstormende lavprisflyselskab er islandske WOW air, og selskabet kunne i ugens løb offentliggøre Texas-storbyen Dallas som den 15. nordamerikanske destination fra maj 2018. Samtidig er selskabet på jagt efter strategiske investorer, da det tilsyneladende er nødvendigt at få tilført kapital for at kunne fortsætte den markante vækst.

Mens ugen går på hæld, blæser det voldsomt i Caribien. Faktisk så meget, at orkanen Irma er den kraftigste nogensinde i Atlanterhavet, og i løbet af lørdagen ventes uvejret at bevæge sig ind over det sydlige Florida og Miami-området, der er det femtestørste befolkningsområde i USA. Norwegian og SAS har sammen med en lang række flyselskaber aflyst samtlige flyvninger til Florida fredag, lørdag og søndag.

God weekend!