Ugen i luftfartsbranchen

Air Greenland skal have ny direktør, mens op imod 30 procent af aktierne i Københavns Lufthavn er sat til salg. Samtidig tog Ryanair endnu et skridt til at blive branchens Amazon.

Endnu en helligdagsuge har betydet, at nyhedsstrømmen har været lidt kortere end sædvanligt. Men på vej mod afslutningen af uge 21 er der alligevel en begivenhedsrig uge at kigge tilbage på.

Først på ugen blev det klart, at Air Greenland havde valgt at afslutte samarbejdet med administrerende direktør Michael Højgaard, efter at han har siddet i chefstolen i næste fire år hos det grønlandske flyselskab. Selskabets bestyrelsesformand begrundede afskeden med, at flyselskabet fremadrettet har brug for en direktør, der kan bidrage til den kommende flådefornyelse og den forventede konkurrence, når baneforlængelsen i to lufthavne samt en ny lufthavn står klar til at betjene den grønlandske flytrafik.

Et nyt navn er også på vej hos Air France-KLM i Danmark, der skal have ny chef. Landechef Fredric Descours afslutter om få måneder sin toårige periode i Danmark, og det fransk-hollandske flyselskab har i stedet ansat danske Anita Wagner Feddersen, der fra den 1. juli kan kalde sig salgschef, som fremover vil være den højeste titel hos Air France-KLM i Danmark.

CPH-aktier til salg
Ugens så absolut vigtigste begivenhed var udmeldingen om, at den australske kapitalfond Macquarie vil sælge sine aktier i Københavns Lufthavne A/S, som man indirekte ejer via det fælles selskab Copenhagen Airports Denmark, hvor Ontario Teachers´ Pension Plan (OTTP) også er med. Macquaries aktiebeholdning svarer til 26,9 procent og kan interessere den danske stat, pensionkasser og andre infrastrukturselskaber.

Mens Macquarie leder efter en køber til fondens aktier, har lufthavnen en helt anden udfordring. Det tidligere forslag om at afkorte tværbanen fra 2.400 meter til 1.600 meter i en 10-12 årig periode er ikke blevet særligt positivt modtaget hos SAS, der er lufthavnens største kunde. Nu arbejder CPH i stedet med en model, hvor banen skal forskydes og afkortes til 2.000 meter.

Netop tværbanen blev kortvarigt brugt i søndags, da en drone generede flyenes udflyvning fra bane 04L, og Københavns Politi erkender efterfølgende i en redegørelse, at man skulle have sendt en patrulje til området, hvilket ikke skete.

Ryanair bliver distributionsselskab
Ryanair var også i fokus i denne uge, da det irske lavprisflyselskab præsenterede den første integrerede løsning med et flyselskab, der har valgt at distribuere sine produkter via Ryanairs hjemmeside, som fremover bliver en ny og alternativ distributionsplatform. SkyTeam-selskabet Air Europa debuterer med 20 ruter til 16 lande i Nord- Syd- og Mellemamerika.

Endelig kunne Brussels Airlines præsentere anskaffelsen af syv Airbus A330-300 fly til en tiltrængt flådefornyelse. Lufthansa-datterselskabet glemte dog at fortælle i pressemeddelelsen, at der var tale om brugte fly fra henholdsvis Cathay Pacific og Singapore Airlines.

Hos Norwegian får man til gengæld splinternye fly, og selskabets 14. Dreamliner er netop blevet leveret og har fået Karen Blixen som halehelt. Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder dog i svime over, at der indtil nu er portrætteret 17 afdøde danske kultur- og erhvervspersonligheder på den voksende flåde af fly hos flyselskabet i nabolandet. Det nye Karen Blixen-fly kom dog hurtigt på arbejde, da den 10. kommercielle flyvning fandt sted sidste søndag fra København til Bangkok, som erstatning for et søsterfly, der dagen forinden måtte returnere til CPH  med motorproblemer kort tid efter starten.

En ægte solstrålehistorie fandt også vej til vores læsere, da vi kunne berette om etårs fødselsdagen for vandflyruten mellem Aarhus og København. Næsten 10.000 passagerer har taget turen i rutens første leveår, og det må på et eller andet tidspunkt fortjene en særlig innovationspris.

Fortsat god weekend og Kristi Himmelfartsferie ønsker vi fra redaktionen!