Boeing 737 MAX10 (Foto: Boeing Commercial Airplanes)

Ugen i luftfartsbranchen

SAS vil fordoble sit spareprogram, og Qatar Airways vil købe sig ind i verdens største flyselskab. Imens ryddede Boeing 737 MAX10 bordet ved Paris Air Show.

Uge 25 går på hæld, og fredag aften kunne man over hele landet sende adskillige hekse afsted i flyvende stil mod Bloksbjerg, da midsommeren blev markeret. Det kan også let gå hen at blive en varm sommer for SAS, da FPU har varslet konflikt mod Cimber A/S, der er ejet af irske CityJet og underleverandør til SAS på de regionale flyvninger fra København.

Det har ikke været muligt at blive enige med piloterne om en ny overenskomst, og første konfliktvarsel er sendt afsted fra FPU, hvilket har afstedkommet en reaktion fra CityJets administrerende direktør og bestyrelsesformand Pat Byrne, der sendte en mail til Cimbers piloter og forsøgte at slå en kile ned mellem fagforeningen og piloterne. Derfor var ærgrelsen stor, da CHECK-IN.dk i ugens løb kunne afsløre indholdet af denne mail, og CityJet må nu til forhandlingsbordet, hvis man vil undgå en konflikt.

SAS bragte også sig selv i fokus i ugens løb, da selskabet offentliggjorde et underskud for finansårets andet kvartal på 259 mio. svenske kroner, hvilket blandt andet resulterede i en øgning af besparelsesmålet fra fra 1,5 til 3,0 mia. svenske kroner fra 2017 til 2020. Herudover blev det bekræftet, at SAS vil søge at få flere medarbejdere til at gå på deltid, så det bliver billigere at udligne den store forskel for personalebehov i højsæsonen sammenlignet med resten af året. En del af en omfattende sparepakke indeholder også en reduktion af kabinepersonalet på langdistanceflyvninger i lavsæsonen samt på udvalgte charterflyvninger, ligesom EuroBonus skal udskilles i et separat selskab for at øge indtægtsstrømmene.

Norwegian frem og SAS tilbage
Mens SAS var i fokus i forbindelse med besparelsestiltag, kunne Norwegian dokumentere, at selskabet mener det alvorligt med de vidtløftige planer for det argentinske marked. Fra februar næste år vil Norwegian flyve fire gange om ugen fra London til Buenos Aires, og billetterne er allerede sat til salg. Norwegian har også besluttet at styrke selskabets premium-produkt fra Københavns Lufthavn ved at tilbyde gratis adgang til Eventyr Lounge til samtlige langdistanceflyvninger fra CPH, hvis man rejser på Premium Economy.

Norwegian kunne i forhold til SAS sætte trumf på, da selskabet havde fremgang i den årlige Skytrax-undersøgelse blandt op imod 20 mio. rejsende fra hele verden. Det norske lavprisflyselskab gik frem i forhold til sidste år og blev placeret i den øverste tredjedel, mens SAS gik tilbage og nu ligger og roder rundt i den nederste tredjedel blandt de 100 flyselskaber på listen.

Efter sidste weekends folkemøde på Bornholm kunne vi fortælle, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil arbejde for at, indenrigsflyvningen skal få adgang til også at nyde godt af de statslige støttekroner, der i dag tildeles togtrafikken og fjernbusserne til brug for såkaldte sociale rabatter til unge og pensionister. Ministeren var også i fokus, da han gjorde sig til talsmand for, at Københavns Lufthavn skal bruge en større del af overskuddet fra shopping til aeronautiske aktiviteter, da krydssubsidieringsprocenten gennem de seneste to år har været lig med nul.

Københavns Lufthavn var også i fokus, da den socialdemokratiske transportordfører Rasmus Prehn fyrede en bredside af mod lufthavnen, da han mener, at toiletforholdene er utilfredsstillende og at forholdene for indenrigspendlerne er stærkt kritiske. Endelig måtte Københavns Lufthavn i en ny analyse fra lufthavnsorganisationen ACI Europe konstatere, at lufthavnens andel af transferforbindelser er faldende, mens de tilsvarende er stigende i lufthavnene i Oslo og Stockholm.

Boeing 737 MAX10 ryddede bordet
Fra det store udland kom nyheden om, at Qatar Airways ønsker at bruge et milliardbeløb på at købe op til 10 procent af aktierne i American Airlines, der er verdens største flyselskab. Den ekspansive fremfærd er således ikke påvirket af den øjeblikke isolering fra flere nabostater i Mellemøsten, der har fået flyselskabet til at fremskynde planer om nye ruter for at sikre beskæftigelse til de fly, der er sat på jorden som følge af lukningen af samlet 18 ruter til Saudi-Arabien, De Forenede Arabiske Emirater, Bahrain og Egypten.

Endelig har hele den internationale luftfart været samlet i Paris i denne uge til Paris Air Show, hvor flyproducenter og flyselskaber har holdt stævnemøde for at drøfte nye kommercielle muligheder. CHECK-IN.dk har samlet de væsentligste begivenheder fra dag 1, 2, 3 og 4, og samlet er konklusionen, at Boeing med sit nye langrækkende MAX10-fly ryddede hele bordet og efterlod Airbus i en noget svækket rolle, hvad angår nye flyordrer.

Samtidig er det tydeligt, at de store mellemdistancefly æder noget af langdistancemarkedet, da kunderne fremover søger fly af en størrelse, der kan sikre hyppige frekvenser til og fra de lufthavne, der ikke nødvendigvis er mega-hubs.

God weekend!