Berlins uåbnede storlufthavn Brandenburg kan meget vel blive et museum, lyder det fra airberlin.

Ugen i luftfartsbranchen

Skolebørnene checkede ud og tog på sommerferie. Men luftfartsbranchen holder aldrig fri og den forgangne uge bød på et væld af små og store nyheder.

På den hjemlige arena spidser tingene til mellem CityJet og selskabets piloter og kabinepersonale, der bemander de 24 CRJ900-fly, som CityJet opererer for SAS fra baser i Norden. Knap 30 samtidige sygemeldinger fik CityJet’s øverste direktør, Pat Byrne, op i det røde felt og til tasterne for at skrive en mail til de ansatte. Her udtrykte han i meget klare vendinger hvordan han var chokeret over det høje sygefravær, der havde resulteret i 22 aflyste flyvninger for SAS på fire dage. Pat Byrne udtrykte sig i så klare vendinger, at medarbejdernes faglige organisation hasteindkaldte arbejdsgiveren til et krisemøde hos Dansk Arbejdsgiverforening.

Parallelt hermed er CityJet ved at etablere base nummer to i Baltikum. Og Pat Byrne lagde i sin mail ikke skjul på, at CityJet ville flytte endnu mere produktion til de to baltiske baser, hvis ikke personalet på baserne i København, Stockholm og Helsinki fik et bedre helbred og arbejdede mere stabilt.

Lån af Airbus-fly
På den udenlandske arena har 5.500 kabineansatte hos British Airways i dag nedlagt arbejdet. Det vil de gøre frem til den 16. juli i utilfredshed over hvordan de bliver behandlet af deres arbejdsgiver. British Airways aflyste allerede inden strejkens start en række flyvninger, ligesom selskabet forhørte sig hos oneworld-partneren Qatar Airways om lån af ni Airbus A320-fly, som Qatar Airways alligevel ikke bruger i øjeblikket, hvor Qatar er ramt af blokade fra fire nabolande.

Hos Norwegian havde man i starten af ugen også sit hyr med medarbejderne. Og forsøgte at løse det med kontante midler. Selskabet måtte nemlig masseaflyse flyvninger fra København, Aalborg og en række andre lufthavne på grund af mangel på piloter. Norwegian forsøgte at få piloter, der havde fri eller var på ferie, til at møde ind og tage en tørn, ved at tilbyde dem dagslønninger på op til 24.000 norske kroner.

Tusindvis af passagerer måtte se deres fly aflyst og rejser gå i vasken på grund af pilotmanglen, som Norwegian selv betegnede som ”ekstraordinære uregelmæssigheder”. Det var dog ikke mere ekstraordinært, end at Norwegian havde været advaret om manglen på piloter i sommerhøjsæsonen siden september sidste år.

Kurs mod USA
Og så kunne flyselskaber over hele verden ånde lettet op. Indtil videre i hvert fald. USA kommer ikke til at udvide sit forbud mod elektronik i håndbagagen på flyvninger til USA. I dag gælder forbuddet for flyvninger fra 10 specifikke lufthavne i Mellemøsten og Afrika til USA. Men gennem længere tid har de amerikanske set på muligheden for at udvide forbuddet til også at omfatte flyvninger fra europæiske lufthavne. Det bliver ikke til noget. I stedet skal passagererne og deres bagage screenes endnu bedre end de bliver i dag, inden de går ombord på et fly med kurs mod USA.

Det var også ugen hvor 15 potentielle købere af Alitalia blev bedt om at udarbejde et tilbud på hvad de vil give for det kriseramte flyselskab, og hvad de vil stille op med det. Nogle, der allerede har købt noget, er Air Greenland. Nærmere bestemt en helikopter, som skulle have været den helt store succeshistorie som backup til selskabets normale redningshelikopter. Men det blev det ikke. Og nu skrottes den med et større økonomisk tab til følge.

En anden fiasko er Berlins nye uåbnede storlufthavn Brandenburg. Lokale kræfter har fået trumfet igennem, at berlinerne til september skal stemme om hvorvidt den nedslidte gamle Tegel-lufthavn skal bevares. Sker det, så vil airberlin hellere blive i Tegel. Brandenburg kan så blive et museum, lød den kontante melding fra airberlins topchef.

I Sverige frygter erhvervslivet, at den omdiskuterede kommende flyskat kan koste hele syv regionale lufthavne livet. Trods massiv modstand, så holder den svenske regering fast i at indføre flyskatten fra 1. januar næste år.

Helt opgivet at flyve
På rutefronten meddelte Vueling, at deres rute mellem København og Paris skifter lufthavn. Ikke sådan at forstå, at Vueling fremover vil flyve fra Roskilde Lufthavn til byernes by. Det er i den anden ende, at ruten flyttes fra Paris Charles de Gaulle-lufthavnen til byens Orly-lufthavn. Og så meddelte Southwest Airlines at de skærer kraftigt ned på sine flyvninger mellem USA og Cuba. Dermed har alle de seks amerikanske flyselskaber, som sidste år fik tilladelse til at flyve til Cuba, skåret ned eller helt opgivet at flyve mellem de to lande efter godt et halvt år. Rutelukninger stod også på tapetet hos British Airways, der til oktober stopper med at flyve fra London Heathrow til Stavanger og Bergen.

Thai Airways har planer om at købe 30 nye langdistancefly over de næste fem år, og Iberia forærede sig selv 20 nye Airbus A320-fly i 90 års fødselsdagsgave. Det slovenske Star Alliance-medlem Adria Airways kunne godt tænke sig at blive nummer to europæiske bruger af Sukhoi Super Jet 100.

Endelig var det ugen hvor Hans Christian Andersen Airport nordvest for Odense fik ny direktør efter halvandet år. Det blev den 51-årige Hans Okholm Vejrup, der starter den 1. august. Hans primære mål er at få et ruteflyselskab til at benytte lufthavnen nær landsbyen Beldringe.

Konflikt rykker nærmere
Næste uges store begivenhed bliver mandagens præsentation af regeringens længeventede luftfartsstrategi. Desuden rykker en pilotkonflikt i CityJet nærmere. En konflikt, der vil ramme netop CRJ900-flyvningerne for SAS. Første konfliktvarsel røg afsted for to uger siden og meget snart spidser tingene formentlig til.

Så mens skolebørnene kigger ud på regnen eller går ombord på charterflyene, så kører hjulene fortsat rundt i luftfartsbranchen i ind- og udland.