Levering af to Boeing 737 MAX 8 til Norwegian. (Arkivfoto: Norwegian/PR)

Ugen i luftfartsbranchen

Primera Air skal flyve til USA fra tre europæiske baser, mens Norwegian fik leveret to nye MAX-fly på samme dag. Air France vil tiltrække de unge med JOON som nyt brand.

Så er vi på vej ud af uge 29, som traditionelt er en af de uger gennem hele året, hvor flest danskere er på ferie. Men i luftfartsbranchen er der stadig fuld aktivitet, da det samtidig er den mest travle periode på året.

Vi kunne starte ugen med en historie om, at Københavns Lufthavn er på vej ud af den europæiske top15 som følge af den beskedne vækst i første halvår. Tre store europæiske lufthavne kan risikere at overhale CPH ved udgangen af 2017.

Ugens mest opsigtsvækkende begivenhed set med danske øjne var Primera Airs annoncering europæiske baser i Paris-CDG, London-Stansted og Birmingham, hvorfra selskabet i foråret vil flyve til New York-Newark og Boston med helt nye Airbus A321-200neo, der kommer på dansk regisger. Samtidig kom det også frem, at det dansk-lettiske flyselskab i det kommende vintertrafikprogram vil gennemføre charterflyvninger med Boeing 737-80 til Cuba og Den Dominikanske Republik.

Dermed kan Primera Air meget vel blive en seriøs udfordrer til blandt andet Norwegian, der netop har fået en midlertidig tilladelse fra de amerikanske myndigheder til at flyve til USA med fly fra Norwegian Air UK, der er lavpriskoncernens britiske driftsselskab. I denne uge fik Norwegian samtidig fordoblet Boeing 737 MAX-flåden, da man modtog hele to fly på én dag. Et af flyene er udsmykket med et portræt af Benjamin Franklin på halen, og dermed har USA også fået andel i de mange halehelte på Norwegian-flyene.

Herhjemme meddelte Sun-Air, at man ikke længere vil flyve mellem Billund og München, hvorfor den internationale vestdanske lufthavn i slutningen af august for første gang i 15 år ikke længere kan tilbyde flyforbindelser til München, der er hjemsted for en af Europas 10 største lufthavne. Efterfølgende har Lufthansa oplyst, at man ikke ønsker at overtage ruten, mens britiske BMI Regional er mere interesseret, hvis det vil være muligt at sikre ledig flykapacitet.

Papirløst ægteskab i Dubai
Fra De Forenede Arabiske Emirater kom nyheden om, at Investment Corporation of Dubai (ICD), der ejer både Emirates og flydubai, har besluttet at de to selskaber skal indgå i et endda meget tæt samarbejde, der kunne ligne et papirløst ægteskab.

Hos Air France afslørede man navnet på det flyselskab, der skal tage kampen op med giganterne i Mellemøsten, så den franske luftfartskoncern kan blive mere konkurrencedygtig på langdistanceruterne. Navnet er JOON, og selskabet vil gå målrettet efter de unge millennials mellem 18 og 35 år.

Lufthansa kunne i ugen løb løfte sløret for det endelige europæiske vintertrafikprogram, hvor der er samlet ni nye ruter fra de store trafikknudepunkter i Frankfurt og München. Det blev også til en langdistancenyhed, idet Costa Rica kommer på rutekortet fra næste forår.

Endelig måtte easyJet tidligere på ugen tage imod en opsigelse fra koncernchef Carolyn McCall, der ved årsskiftet tiltræder en stilling som administrerende direktør hos den britiske tv-station ITV. Forinden har hun nået at få etableret et nyt driftsselskab i Østrig, således at easyJet forbliver usvækket efter Storbritianniens EU-exit. Det betyder, at 110 fly i løbet af de kommende år skal overflyttes fra britisk til østrigsk register.

God weekend!