Mathias Østerberg Madsen og Lars Christian Linde fra Airnavia ved pressemødet i Aalborg Lufthavn den 10. november 2015. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Uklare regler hos nyt rejseselskab

Rejseselskabet Airnavia kalder sig lavprisflyselskab, men understreger samtidig at passagererne som udgangspunkt ikke er dækket af EU´s forordning om passagerrettigheder.

De fleste flyrejsende har efterhånden fået kendskab til EU-forordning 261/2004, der regulerer passagerrettighederne i forbindelse med forsinkelser, aflysninger og overbookinger.

Det er et regelsæt, som alle EU-flyselskaber er forpligtet til at efterleve samt flyselskaber registreret udenfor EU, der flyver til og fra lufthavne i EU.

For nylig blev Airnavia præsenteret som et nyt dansk lavprisflyselskab med rejser fra Aalborg Lufthavn. Airnavia er blot ikke noget flyselskab, men en formidler af billetter til chartrede fly fra SAS og Danish Air Transport.

Airnavia har i rejsebestemmelserne tydeliggjort, at selskabets kunder som udgangspunkt ikke er dækket af EU-forordningen.

“Når du køber din flybillet gennem Airnavia, er du som udgangspunkt ikke dækket af EU´s forordning om passagerrettigheder. I stedet skal du ved forsinkelser, aflysninger, overbookinger, beskadiget eller mistet bagage m.v. rette henvendelse direkte til det flyselskab, der er ansvarlige for selve flyvningen af ruten. Airnavia flyver udelukkende med SAS og Danish Air Transport, hvorfor en eventuel kompensation skal sendes til det pågældende flyselskab,“ hedder det på Airnavias hjemmeside.

Formidler af flyrejser
Hos Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) er direktør Lars Thykier ikke begejstret for formuleringen fra Airnavia.

“Det er ikke en konstruktion, som vi på nogen måde støtter, fordi den stiller kunden ringere. Hvis man siger, at man er et flyselskab, skal man også kunne dække de forpligtelser et flyselskab sædvanligvis har,“ siger DRF-direktøren til CHECK-IN.dk.

Lars Thykier henviser blandt andet til sagen om det virtuelle flyselskab Iceland Express, der ikke kunne opfylde transportforpligtelser, da deres flyleverandør Astraeus Airlines gik konkurs.

“Airnavia er først og fremmest formidler af flyrejser, og det bør stå med flammeskrift på deres hjemmeside. Herefter er det vigtigt at få fastslået, om SAS og Danish Air Transport i kontrakten med Airnavia har accepteret at dække omkostningerne relateret til forordningen,“ siger Lars Thykier.

Airnavia: Forbrugerne handler med os
Hos Airnavia er der ikke meget hjælp at hente, hvis man ønsker at få afklaret, hvorvidt det er selskabet eller underleverandørerne, der har ansvaret for at opfylde passagerrettighederne.

“Lige nu arbejder vi på at udbygge dette punkt på hjemmesiden, så det bliver mere klart. Jeg vil helst ikke komme ind på aftalen med SAS og Danish Air Transport, siger driftschef Mathias Madsen til CHECK-IN.dk.

Airnavia opfatter dog ikke sig selv som formidllere.

“Forbrugerne handler med os, og vi lægger ikke skjul på, at det er SAS og Danish Air Transport, at vi flyver med og hos hvilke selskaber har garantert og købt flysæder,“ understreger driftschefen.

Foto: Airnavia præsenterede sig som et lavprisflyselskab ved et pressemøde i Aalborg Lufthavn den 10. november.