US1939 markerer afslutningen af en æra

Den 16. oktober vil US Airways for sidste gang nogensinde flyve med US-koden under navnet US1939, der skal markere året, hvor selskabets forløber for første gang gik i luften.

Det er næsten to år siden, at American Airlines og US Airways endelig fik grønt lys til at gennemføre deres længe ventede kæmpefusion, og sidenhen har selskaberne arbejdet hårdt på også rent praktisk at få samlet de to tidligere konkurrenter under førstnævntes navn.

Allerede nu er selskabernes loyalitetsprogrammer og brugernes online-konti at finde i samme system, og snart er nogle af de sidste fysiske spor af US Airways også en saga blot.

Da American Airlines og US Airways i april blev overført til én fælles driftstilladelse, det såkaldte Air Operators Certificate (AOC), blev det samtidig enden på US Airways-kaldenavnet Cactus, der især blev verdenskendt efter ”miraklet på Hudson River” i 2009, og nu nærmer enden sig også for luftfartselskabets US-rutekode.

Den 16. oktober vil således være sidste gang, at US Airways flyver med sin kendte rutekode, og det vil selskabet markere med en historisk flyvning med rutenummeret US1939, der har en helt speciel betydning.

”Vi planlægger at gøre denne sidste flyvning speciel. Vi har officielt ændret rutenummeret for den sidste US Airways-afgang fra San Francisco til Philadelphia til US1939 for at hædre året, hvor US Airways for første gang operererede under All American Aviation. Ruten vil blive opereret med et US Airways Airbus A321-flyog vil have flere ben og stop i US Airways hub-lufthavne”, forklarer talsmand Martha Thomas fra US Airways og American Airlines til Road Warrior Voices.

Den sidste US-flyvning vil afgå den 16. oktober fra Philadelphia til San Francisco med stop i Charlotte og Phoenix, inden US1939 den 17. oktober igen vil vende tilbage til Philadelphia.

Lander ikke i Pittsburgh
Det var i Pittsburgh, at American Aviation i 1939 for første gang så dagens lys, men selvom US Airways agter at hædre fortiden med en sidste historisk rute, bliver det altså ikke til et gensyn med stålbyen.

Pittsburgh var engang hjemsted for 12.000 US Airways-jobs og omtrent 550 daglige afgange, men sidenhen har byen mistet sin position i luftfartselskabets forretningsstrategi, og som følge af sammenlægningen af American Airlines og US Airways er byens operationskontrolcenter i Moon, bygget for otte år siden, også for nylig nedlagt.

I stedet fokuseres der ifølge American Airlines-talsmand Ross Feinstein på ”selskabets nuværende hubs”, og dermed må den tidligere US Airways-chef Edwin I. Colodny, der var med til at gøre Pittsburgh International Airport til luftfartselskabets største hub i halvfemserne og forventes at være om bord på den sidste flyvning, altså nøjes med at vinke ned til byen, der i 2004 officielt blev droppet som hub af US Airways.