Boeing 747-fly fra Lufthansa i Frankfurt. Foto: Lufthansa.

Våbenhvile mellem Frankfurt og Lufthansa

Herhjemme strides CPH og SAS stadig om taksterne i lufthavnen, mens Lufthansa og Frankfurt Lufthavn nu har fundet hinanden i en ny aftale.

Herhjemme slås SAS og Københavns Lufthavn både foran og bag kulisserne om takstniveauet og servicen i Danmarks største lufthavn. Og regeringen bruger en stor del af sin luftfartsstrategi på at være overdommer ved at tage SAS og de øvrige luftfartsselskabers parti og stramme tommeskruerne overfor Københavns Lufthavn forud for forhandlingerne om nye takster.

I Tyskland løser man i landets største lufthavn uoverensstemmelserne gennem dialog. Således er Lufthansa og selskabet bag Frankfurt Airport, Fraport, nået frem til en våbenhvile i en længerevarende konflikt om takster, service og ikke mindst lufthavnens behandling af Lufthansas rival Ryanair.

Lufthansa og Fraport har således underskrevet en aftale om kortsigtede omkostningsbesparelser. Parterne vil skabe de rette betingelser for den videre vækst for Lufthansa i Frankfurt Airport. Aftalen vil også danne grundlag for yderligere drøftelser vedrørende et mellemlangt og langsigtet partnerskab.

Åbne op for nye indtægtskilder
Parterne vil undersøge mulighederne for at forbedre udnyttelsen af den eksisterende infrastruktur og reducere omkostningerne ved at forbedre forhåndsplanlægningen af passagertrafikken. Der vil også være et tættere samarbejde mellem Lufthansa og Fraport om kunderelationer for at optimere tjenester inden for ikke-luftfartssektoren. Det har til formål at skabe de rigtige betingelser for den videre vækst for Lufthansa i Frankfurt i de kommende år.

“Vi vil sammen udnytte mulige områder for omkostningsreduktion og vækst og dermed åbne op for nye indtægtskilder, som vil sikre og styrke Frankfurt Airports fremtidige rentabilitet og langsigtede konkurrenceevne. For at opnå dette har vi identificeret en række nøgleområder at arbejde sammen på,” forklarer Dr. Stefan Schulte, bestyrelsesformand for Fraport AG.

“Denne aftale er et vigtigt skridt i den rigtige retning og et forstadie til yderligere drøftelser med det formål at intensivere vores partnerskab på mellemlang og lang sigt”, siger Harry Hohmeister, medlem af direktionen hos Deutsche Lufthansa AG og ansvarlig for selskabets trafikknudepunkter.

Lufthansa Gruppens selskaber står for omkring 60 procent af trafikken i Frankfurt-lufthavnen. Regner man Lufthansas partnere i Star Alliance med, så kommer man op på 87 procent.

Sprede flåden ud
Aftalen er kommet på plads knap en måned efter Lufthansa meddelte, at selskabet med virkning fra marts næste år vil basere fem af sine i alt 14 Airbus A380-fly i München. Et opsigtsvækkende træk, da A380’er flåden indtil nu har været fast baseret i Lufthansas primære trafikknudepunkt Frankfurt Am Main-lufthavnen. Med kun 14 A380’ere er det et drastisk skridt at sprede flåden ud på to baser og fem fly i München gør det svært at få de helt store stordriftsfordele.

Forholdet mellem Fraport, og Lufthansa blev for alvor forværret, da Franfurt Airport i marts indførte en ny takststruktur, der i Lufthansas øjne favoriserede lavprisselskaber. Det fik flyselskabet til at true med at skære ned på sine ruter til og fra Frankfurt samt eventuelt lukke ruter og flytte dem til andre lufthavne.

Den nye struktur gav blandt andet betydelige rabatter til de flyselskaber, som har den største passagervækst. Og når man som Ryanair startede fra nul i slutningen af marts, da selskabet startede sin nye Frankfurt-base op, så bliver væksten automatisk stor og rabatten tilsvarende klækkelig.

Som en del af våbenhvilen har Fraport forpligtiget sig til ikke at ændre afgifterne i 2018. De nye afgifter fra marts står dog ved magt.

 

 

Relaterede artikler:

Lufthansa flytter kapacitet fra Frankfurt

Lufthansa og Frankfurt atter på talefod

Lufthansa-kritik af nye takster i Frankfurt

Ryanair med gigantoprustning i Frankfurt

Lufthansa debuterer med A350 i München

Lufthansa åbner to nye langdistanceruter

Europas bedste lufthavn udvider for 3 mia. kroner

Europas bedste lufthavn åbner ny terminal

x

Læs Også

Flyselskaber ændrer flyveruter efter missiltest

Flere europæiske flyselskaber har ændret flyveruterne til Japan, efter at et passagerfly fra Air France passerede tæt forbi nedslagsstedet fra et nordkoreansk ICBM-missil.

Lufthansa lukker Iran-rute

Det blev kun til 18 måneder drift for en Lufthansa-rute til Teheran, som det tyske selskab åbnede i foråret 2016.

Ni nye europæiske Lufthansa-ruter

Samlet ni nye ruter til Spanien, Italien, Frankrig, Rumænien og Finland bliver en del af Lufthansas vintertrafikprogram fra Frankfurt og München.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ny Lufthansa-rute til Costa Rica

Lufthansa følger i hælene på KLM og åbner næste år en rute til Costa Rica i Mellemamerika.

Alitalia på køberjagt

15 potentielle købere af Alitalia har fået 26 dage til at tænke sig om og komme med et godt tilbud på det kriseramte flyselskab.