Forplads i Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

Vækst i CPH-rutetrafik er gået i stå

I to måneder i træk har der været færre rejsende med rutefly fra Københavns Lufthavn i forhold til samme periode året før, og det betyder, at væksten i dette segment er gået i stå.

På trods af, at den største rejsedag nogensinde i Københavns Lufthavn blev registreret mandag den 10. juli, så er væksten i den danske hovedstadslufthavn mere eller mindre gået i stå i. Det viser trafiktallene fra juli måned.

For første gang var der flere end tre millioner rejsende i en enkelt måned, og den rekord blev sat den 10, juli med 104.609 passagerer gennem lufthavnen, og samlet var der 10 dage i juli med flere end 100.000 rejsende.

Men det var ikke nok til at fastholde den flotte vækst, som Københavns Lufthavn repræsenterede i 2015 og 2016. Med blot 24.284 flere passagerer i juli, hvilket svarer til 784 flere passagerer gennem terminalerne hver dag, voksede passagertallet kun med 0,8 procent til 3.012.499. År til dato er fremgangen på beskedne to procent, således at 17.033.324 er rejste til og fra Københavns Lufthavn i årets første syv måneder.

“Trafikvæksten følger vores forventninger, men det er vigtigt at holde sig for øje, at vi i 2016 havde en særdeles høj vækst på over 9 procent, og det er derfor helt forventeligt, at der i år er en mere afdæmpet udvikling,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Ingen vækst i rutetrafik
Det er især indenrigstrafikken, der svigter. Tilbagegangen i dette segment var alene i juli på 15,7 procent, og år til dato har faldet været på 5,2 procent.

Rutetrafikken har dog stået stille uden vækst, idet 2.767.411 passagerer i juli var 67 færre rejsende med rutefly end sidste års juli måned. Samme billede tegnede sig i juni med en tilbagegang på 0,1 procent. Til gengæld har der været en fremgang på 11 procent i chartertrafikken, der voksede fra 220.737 til 245.088  juli.

“Der er flere årsager til, at rutetrafikken i juli ikke vokser. Først og fremmest har vi nogle flyselskaber reduceret kapaciteten, eksempelvis har easyJet tidligere på året reduceret på London. Det afspejler sig i, at der er 11 procent færre rejsende til London end sidste år i juli,” forklarer pressechefen.

Rekordvækst i Oslo og Stockholm
Mens væksten tilsyneladende er gået i stå i Københavns Lufthavn, ser det anderledes ud i de to andre skandinaviske storlufthavne. I Oslo Lufthavn steg passagertallet med 9,4 procent til 2.685.042, mens der var en fremgang på 9,0 procent i Stockholm-Arlanda til 2.575.969 passagerer.

Dermed fortsætter de skandinaviske konkurrenter med langsomt at hale ind på CPH i forhold til at blive den største lufthavn i Norden målt på passagerer.

Samtidig er lufthavnene i Dublin, Zürch og Moskva (Domodedovo) også ved at overhale CPH bagfra, så den danske storlufthavn kan risikere at blive skubbet ud af den europæiske top15 allerede i år.

En netop offentliggjort rapport fra ACI Europe, der en sammenslutning af europæiske lufthavne, viser at den gennemsnitlige passagervækst i de europæiske i første halvår af 2017 var på ni procent.

 

Relaterede artikler:

Københavns Lufthavn på vej ud af europæisk top15

Arlanda haler ind på Københavns Lufthavn

Svensk storoffensiv kan true Københavns Lufthavn

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH

Oslo Lufthavn overhaler CPH i udlandsvækst

x

Læs Også

Air India kom til Stockholm

Onsdag aften gjorde Air India endelig sin entré i Stockholm Arlanda med åbningen af sin rute til Delhi. Om en måned er det formentlig Københavns tur til at byde inderne velkommen.

Vil sætte fokus på sikkerhedsomkostninger i CPH

Transportminister Ole Birk Olesen vil sætte Københavns Lufthavns opgørelse af sikkerhedsomkostninger under lup i forbindelse med de kommende takstforhandlinger.

Lavprisflyselskaber peger på risici ved egne metoder

Ryanair og Norwegian er medforfattere på en guide til at håndtere de sikkerhedsrisici, som kan være forbundet med de nye forretningsmodeller i luftfarten.

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

Hemmelighedskræmmeri bag støttekroner til flyruter

I 2015 og 2016 har ni flyselskaber fået andel i offentlig markedsføringsstøtte fra Global Connected, og sekretariatet hos Wonderful Copenhagen ønsker at hemmeligholde beløbene.