Vækstkurven flader ud i CPH

Københavns Lufthavn startede 2012 med en månedlig passagervækst på over 5 procent, men slutter året med en tilbagegang. Lufthavnen voksede i 2012 mindst blandt de skandinaviske hovedstadslufthavne.

Københavns Lufthavn satte i 2012 passagerrekord i lufthavnens knap 88 år lange historie, da 23.336.187 passagerer i løbet af året passerede gennem terminalbygningerne på Amager. Det er en beskeden fremgang på 2,7 procent i forhold til det hidtidige rekordår 2011.

Hvis man stiller skarpt på trafikudviklingen i de enkelte måneder af 2012, så vil man se, at lufthavnen i årets første fire måneder hver måned havde en vækst på fem procent eller mere med marts som 2012’s bedste måned med en vækst på 7,2 procent.

Men efter Cimber Sterlings konkurs og en passagernedgang på 0,7 procent i maj mistede lufthavnen momentum med vækstrater på mellem 1,0 og 2,3 procent fra august til november. Og i december kunne lufthavnen ligefrem notere en passagernedgang på 0,4 procent.

Voksede mindst
At lufthavnen mistede pusten sidst på året betyder også, at Københavns Lufthavn er den lufthavn blandt de tre skandinaviske hovedstadslufthavne, der voksede mindst i 2012. I Oslo Gardermoen blev det til 22.080.433 passagerer i det forgangne år. Det er en fremgang på 4,6 procent i forhold til året før. I Stockholm Arlanda fik man med 19.642.029 passagerer en fremgang på tre procent i forhold til 2011.

Til Københavns Lufthavns forsvar skal det dog tilføjes, at det især er en nedgang på knap 20 procent i indenrigstrafikken som en konsekvens af Cimber Sterlings konkurs, der gør, at lufthavnen får baghjul af de skandinaviske konkurrenter. For udenrigstrafikken vokser faktisk med 5,3 procent, hvilket er mere end Stockholm Arlandas udenrigstrafikvækst på 3,5 procent. Til gengæld satte konkursen hos Cimber Sterlings svenske søsterselskab, Skyways, sig ikke på samme måde spor i Arlandas indenrigstrafik, som voksede med 1,5 procent.

Størst på udenrigstrafik
Førstepladsen som Skandinaviens største lufthavn er dog stadig intakt for Københavns Lufthavn. Og udenrigstrafikken udgør også en langt større andel af den samlede trafik i Københavns Lufthavn end den gør i Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen. Således var 91,7 procent af trafikken udenrigstrafik. I Arlanda var 75 procent udenrigstrafik og i Oslo Gardermoen var det kun 53 procent.

Den markante forskel gør også, at Københavns Lufthavn selv sammenligner sig mere med nordeuropæiske trafikknudepunkter som Amsterdam Schiphol lufthavnen og Berlins to nuværende ældre lufthavne og ikke mindst den nye storlufthavn i den tyske hovedstad, der dog formentlig først åbner om et år eller mere.

Bedre end de andre
Med strategien ”World Class Hub” og massive investeringer i ny- og ombygninger arbejder lufthavnen målrettet på at skabe et trafikknudepunkt, et såkaldt hub, der ikke nødvendigvis er større men i stedet er bedre end de andre. For Amsterdam Schiphols 51 mio. passagerer i 2012 får Københavns Lufthavn svært ved at hamle op med de næste mange år, selvom København havde en 0,1 procent større vækst i passagertallet i 2012 end konkurrenten i det hollandske.

London er med over 1,6 mio. passagerer fortsat den største destination fra Københavns Lufthavn, mens Stockholm holder fast i sin andenplads. Dog kun med sølle 413 flere passagerer end Oslo på tredjepladsen. På trods af Cimber Sterlings konkurs indtager Aalborg fortsat fjerdepladsen, selvom ruten er kommet under 1 mio.-mærket. På de næste pladser følger Paris, Amsterdam og Helsinki.