Vagn Sørensen: SAS er attraktiv

SAS’ brand og markedsandele i high-end markedet gør selskabet attraktivt for købere, mener tidligere SAS-kronprins Vagn Sørensen. Hvis Lufthansa en dag køber SAS, tvivler han på, at tyskerne vil demontere selskabet og sende al trafik via Frankfurt.

Selvom det er mere end 10 år siden, at Vagn Sørensen forlod SAS, så følger han stadig selskabet og er ikke bange for at give sin vurdering af selskabet, som det ser ud i dag.

”SAS har to meget attraktive ting. Det er et godt brand og en stor solid markedsandel i high-end markedet i en region, hvor man rejser meget,” fastslår Vagn Sørensen, der var nummer to i SAS i slutningen af 1990’erne. Han forlod SAS i 2001, som følge af selskabets ulovlige kartelsamarbejde med det daværende Maersk Air.

”I dagens marked er det svært at være et mellemstort selskab som SAS er det. Enten er man meget stor eller også er man et meget lille nicheselskab,” siger Vagn Sørensen.

Deler ikke frygten
Han ser derfor SAS’ fremtid som en del af en stor koncern. Og her er Lufthansa den mest oplagte. Men han deler ikke frygten for at et Lufthansa-køb vil betyde en nedlukning af København som hub og at al trafik ville blive sendt via Frankfurt.

”Man køber ganske enkelt ikke et aktiv for at demontere det,” siger Vagn Sørensen, der har et indgående kendskab til den tyske luftfartskoncern.

Han er bestyrelsesformand for bmi, der netop har skiftet ejer fra Lufthansa til IAG-koncernen, der også ejer British Airways og Iberia, og sidder i bestyrelsen for Lufthansa Cargo. Endelig var han i en periode direktør for Austrian Airlines, der i dag er en del af Lufthansa-gruppen.

Dingler med langdistancefly
I stedet for at demontere selskabet forudser Vagn Sørensen, at Lufthansa vil lokke SAS med udsigten til at få flere langdistanceruter.

”I både Swiss, Austrian og Brussels Airlines har vi set, at Lufthansa har givet dem et omkostningsmål og samtidig dinglet dem om næsen med langdistancefly, hvis selskaberne indfriede målene,” siger Vagn Sørensen. Han peger på, at Swiss’ rutenet i dag er ligeså omfattende som det hedengangne Swissairs net var.

Qatar Airways har tidligere været i spil som en mulig køber af SAS. Men et sådant opkøb kan Vagn Sørensen umiddelbart ikke se de store industrielle fordele ved. Qatar Airways annoncerede også fornylig, at selskabet ikke længere er så opkøbsivrige.

Foruden posterne i bmi og Lufthansa Cargo er Vagn Sørensen bestyrelsesmedlem i Air Canada, Lufthansa og Braganza, der blandt andet ejer Malmø Aviation og Sverigeflyg. Desuden er han bestyrelsesformand i ikke-luftfartsrelaterede selskaber som TDC, FLSmidth og KMD.

To muligheder
I Vagn Sørensens øjne har SAS to muligheder på den korte bane inden en eventuel køber melder sig på banen.

”Enten kan selskabet reducere sig selv ind til kun at bestå af den profitable kerneforretning og gå tilbage til at satse på feedersamarbejder. Fokusere på at samle de to passagerer op i Jönköping og de tre i Kristiansand, der gør, at SAS kan fylde sine fly fra Oslo, Stockholm og København ud i Europa og verden. Hvis ikke de gør det, kan det være Norwegian gør det,” siger Vagn Sørensen og fortsætter:

”De kan også vælge at udnytte Star Alliance selskab for selskab. Det er ved bilaterale samarbejder, at effekterne af en alliance ligger,” siger Vagn Sørensen.

CHECK-IN.dk beskrev fredag hvordan, SAS og Star Alliance-partneren Singapore Airlines har svært ved at få netop et sådant bilateralt samarbejde på skinner.

Læs også:

SAS er tavs om Singapore-drøftelser