Lars Erik Nielsen bliver interviewet til tv efter tirsdagens flyvning med den danske verdenspresse. Foto: Andreas Krog.

Vandfly går efter timedrift

Ambitionen for Danmarks nye vandflyrute er tre fly og timedrift mellem Aarhus og København, fortæller bagmanden Lars Erik Nielsen om projektet, der har kostet 34 mio. kroner at stable på benene.

I dag klokken syv flyver Danmarks nye vandflyrute sin første tur med betalende passagerer mellem havnene i København og Aarhus. Nordic Seaplanes starter ud med ét fly og fire daglige flyvninger i hver retning samt mulighed for at øge til fem, hvis efterspørgslen er til det.

Initiativtagerne har dog planer om at der skal være endnu flere flyvninger.

”Drømmen er at komme op på timedrift. Det kræver tre fly plus et i reserve,” forklarer bestyrelsesformand i Nordic Seaplanes, Lars Erik Nielsen, til CHECK-IN.dk, da vi tirsdag flyver en tur rundt over København.

Han er den ene af de to bagmænd bag projektet, som indtil videre har kostet omkring 34 millioner kroner at stable på benene. Lars Erik Nielsen stiftede Maldivian Air Taxi for 25 år siden, og solgte for nogle år siden hovedparten til en kapitalfond for knap en milliard kroner. Så at anskaffe yderligere tre fly skulle der nok være råd til.

Barrieren ligger snarere i at få tilladelse til at øge antallet af operationer. I dag har Nordic Seaplanes tilladelse til at lette og lande i Københavns Havn fem gange om dagen. Timedrift vil kræve tre gange så mange tilladelser.

Det skal nok komme
I Københavns Havn skal vandflyet normalt ud på den anden side af Trekroner Fortet inden det må starte. Det giver en sejltid på otte minutter. I dårligt vejr er det tilladt for vandflyet at lande i læ af fortet. Det nedsætter sejltiden til tre minutter.

Lars Erik Nielsen håber, at Nordic Seaplanes på sigt får lov at lande fast på indersiden af Trekroner Fortet.

”Det er en lille smule træls, at man i dag skal sejle otte minutter. Men vi tager små skridt. Naboerne, skibsfarten og myndighederne skal føle sig trygge ved os. Når de gør det, så skal det nok komme,” understreger han.

I Aarhus Havn lander flyet inde i havnebassinet, hvilket betyder, at der kun er få minutters sejlads ind til terminalen. Det fik man tilladelse til så sent som i sidste uge, efter at havnens ledelse havde været med på en flyvetur.

Charter fra Esbjerg
Lars Erik Nielsen ejer stadig 10 procent af Maldivian Air Taxi, som i dag har 1.000 ansatte og 46 Twin Otter-fly magen til det ene Nordic Seaplanes har. Det er dog ikke ambitionen for Nordic Seaplanes at blive lige så store.

”Vi drømmer ikke om 46 fly. Det her er et nicheprodukt, der bringer folk hurtigt frem og tilbage mellem centrum af Danmarks to største byer,” siger Lars Erik Nielsen, der udelukker vandflyruter til andre danske byer. Enten er afstandene for korte eller også ligger der i forvejen en lufthavn tæt på byen, sådan som det eksempelvis er tilfældet i havnebyen Aalborg.

”Vi flyver dog gerne charter fra Esbjerg eller lignende, hvis der er en efterspørgsel efter det,” understreger Lars Erik Nielsen, der sammen med pilot og advokat Lasse Rungholm har investeret 34 millioner kroner i projektet. Indkøb og istandsættelse af flyet har kostet 30 mio. kroner. De øvrige penge er gået til at etablere terminalfaciliteter og lignende.

Nordic Seaplanes melder om så godt som udsolgt på premieredagen og er i forhandlinger om firmaaftaler med flere store københavnske advokatfirmaer og lignende.

 

Relaterede artikler:

Kom i luften med vandflyet

Vandfly en smule hurtigere, men dyrere end SAS

Vandflyrute i luften på onsdag

Her er Danmarks nye vandflyver

Rigmand fra Maldiverne bag vandfly-projekt