Nordic Seaplanes' Twin Otter-maskine over Aarhus by.

Vandflyver: Kommer ikke til at ske igen

Vandflyruten mellem Aarhus og København overvejer at få egen driftstilladelse efter at have været tvunget til ikke at flyve i mere end en uge.

Tirsdag morgen klokken syv kunne direktør Lasse Rungholm fra Nordic Seaplanes ånde lettet op. Her sejlede selskabets Twin Otter-vandfly nemlig ud af Aarhus Havn for at komme i luften og sætte kursen mod Københavns Havn. Dermed var et mere end en ugelangt driftstop forbi og Danmarks eneste vandflyrute var igen tilbage med fem daglige returflyvninger mellem havnene i Danmarks to største byer.

Omkring to en halv måned efter sin opstart blev Nordic Seaplanes ufrivilligt gidsel i en sag, hvor det kroatiske vandflyselskab European Coastal Airlines (ECA) for halvanden uge siden blev underlagt en inspektion, hvor der blev konstateret mangler på ECA´s egne fly i Kroatien. Derfor gik ECA i gang med at at etablere en ny teknisk organisation, CAMO (Continuing Airworthiness Management Organization, red.), der overfor myndighederne skal være ansvarlige for driften. Indtil denne organisation var godkendt af de kroatiske myndigheder, kunne selskabets egne fly samt andre fly på samme driftstilladelse ikke komme i luften.

Ikke til at ske igen
Dette ramte Nordic Seaplanes, der flyver på ECA´s driftstilladelse, selvom man benytter sit eget danskregistrerede fly, der intet har med kroaternes vedligeholdelse at gøre. I stedet for at bruge stor energi på at få sin egen driftstilladelse, så har Nordic Seaplanes koblet sig på det selskab, der er de eneste i Europa, som har tilladelse til at flyve med det Twin Otter-fly, som Nordic Seaplanes bruger. Og derfor blev Nordic Seaplanes trukket med ned.

”Det kommer ikke til at ske igen. Vi sidder og overvejer at få vores egen driftstilladelse. Men umiddelbart er det ikke noget man gør for et pilotprojekt,” forklarer Lasse Rungholm.

Sagen er nemlig den, at Nordic Seaplanes indtil videre kun har fået en midlertidig tre-årige miljøgodkendelse samt en midlertidig tre-årig tilladelse til brug af vandet.

”Vi er der hvor vi kan søge en driftstilladelse. Men det afhænger af om vi får permanente myndighedstilladelser. Ellers giver det ikke mening at stable det setup på benene, som en driftstilladelse vil kræve,” pointerer Lasse Rungholm.

Nordic Seaplanes har refunderet billetter for omkring en halv million kroner.

 

 

Relaterede artikler:

Vandfly tidligst i luften tirsdag

Vandflyrute i bureaukratisk klemme

Vandflyrute skruer op

Milliardæren med vand og benzin i blodet

Vandfly går efter timedrift

Kom i luften med vandflyet