(Foto: Morten Lund Madsen)

Vemod og glæde ved MD-80-farvel

Der var roser og farvelhilsener da SAS i lørdags tog afsked med MD-80 ved en afskedsreception i Vilhelm Lauritzen-terminalen i Københavns Lufthavn.

Et gammelt ordsprog siger, at man kan græde med det ene øje og smile med det andet. Sådan havde mange det i lørdags, hvor det var blevet tid til at tage afsked med SAS’ sidste MD-80’er.

”Jeg var selv meget i tvivl i morges, om jeg skulle tage hvid skjorte og sort slips på, eller om jeg skulle tage lidt farver på, og det blev en blanding – for det er både en meget vemodig dag men også en festlig dag,” fortalte koncerndriftsdirektør Flemming Jensen fra SAS i sin tale ved afskedsreceptionen, som blev holdt efter MD-80 Farewell-flyvningen.

MD-80 har fløjet hos SAS i over 28 år og Flemming Jensen har selv været pilot på flytypen fra 1991 til 2009.

”Vi må sige, at – modsat privatlivet – kan man ikke holde fast i gammel kærlighed. Der skal af og til en ny model til,” sagde Flemming Jensen med henvisning til, at MD-80 sammen med Boeing 737 Classic udfases af SAS-flåden til fordel for mere brændstofeffektive fly af Airbus A320-familien og Boeing 737NG. Udover at gøre SAS mere konkurrencedygtig er det også et mileskridt i selskabets miljøarbejde.

Ros til SAS’ miljøarbejde
SAS havde til den sidste flyvning og afskedsreceptionen inviteret transportminister, Pia Olsen Dyhr. Hun gav i sin tale MD-80’eren anerkendende ord med på vejen for dens rolle i skandinavisk luftfart, men pointerede også det gode i, at SAS får nye brændstofeffektive fly ind i flyflåden.

”Skiftet til Airbus A320 og siden A320neo indebærer en ny og bedre teknologi med bedre miljøpræstationer, som udleder væsentlig mindre CO2 og støjer mindre, hvilket er til gavn for miljøet,” sagde Pia Olsen Dyhr.

Transportministeren lage ikke skjul på, at miljøet er en vigtig mærkesag både for hende selv og Regeringen. Pia Olsen Dyhr roste SAS for at ”have taget skéen i egen hånd” og bidrage til en mindre miljøbelastning fra luftfarten ved at indfase nye fly – selvom det nu har betydet et vemodigt farvel til et SAS-ikon.

MD-80’eren bruger i snit 0,041 liter brændstof per sædekilometer. Til sammenligning bruger de nye Airbus A320neo-fly, som SAS får ind i flåden fra 2016, blot 0,025 liter brændstof per sædekilometer.

Stor opmærksomhed
MD-80 har fløjet med SAS siden den 10. oktober 1985, og de mange års anciennitet hos SAS har uden tvivl været med til at skabe stor interesse for MD-80’erens afsked både i og udenfor SAS.

”Vi pensionerer et vigtigt og værdifuldt fly, og vi har fået utroligt meget respons fra vores Facebook-fans og mange kollegaer har vist deres opmærksomhed og vist, at MD-80 vil blive savnet,” fortalte Flemming Jensen med henvisning til flyets vitale rolle på SAS’ kort- og mellemdistanceruter.

MD-80’erne har fløjet 3.134.900 flyvninger og fløjet ikke mindre end 2.977.195.000 kilometer, svarende til 74.290 gange rundt om jorden ved ækvator.

MD-80 har været involveret i mange ting og udover at være den trofaste arbejdshest på de traditionelle passagerflyvninger deltog to fly af typen blandt andet i en redningsaktion af tsunami-ofrene i 2004. Her valgte SAS at stille to MD-80’ere til rådighed for det svenske udenrigsministerium til at hente sårede hjem fra Asien.

Flyene var ombygget med 35 båre og 35 stole og medbragte et lægehold samt medicinsk udstyr, fortalte Flemming Jensen, der selv var med til at flyve et af MD-80-flyene hjem fra Phuket.

Efter afskedsreceptionen blev MD-80’eren vist frem for sidste gang udenfor Vilhelm Lauritzen-terminalen med et af SAS’ nye Airbus A320-fly ved dets side.