Vil bevare Berlin-Tegel lufthavnen

Den 70-årige og særdeles håndfaste Hartmut Mehdorn satte sig i mandags i chefstolen hos Berliner Flughäfen. På sin første arbejdsdag som chef for den skandaleramte lufthavnsoperatør talte Mehdorn for at bevare flytrafikken til Tegel-lufthavnen.

I Københavns Lufthavn kigger man mod syd for at få øje på konkurrenterne. Det er først og fremmest Amsterdam´s Schiphol-lufthavn, der er en udfordring for den danske hovedstadslufthavn, men også den kommende storlufthavn i Berlin forventes at udgøre en trussel.

Derfor har ledelsen i Københavns Lufthavn formentlig heller ikke være utilfreds med, at det storstilede lufthavnsprojekt i Berlin indtil videre er kuldsejlet. Åbningen af Berlin Brandenburg Airportblev i begyndelsen af januarudsat på ubestemt tid på grund af problemer med brandsikringen af det store bygningsprojekt.

I kølvandet på lufthavnsskandalen er derskiftet ud i ledelsen, ogmandag den 11. marts tiltrådte70-årige Hartmut Mehdorn, som ny øverste chef for Berliner Flughäfen, der omfatterde to nuværende lufthavne, Tegel og Schönefeld samt den nyeBER Brandenburg Airport.

Hartmut Mehdorn var indtil begyndelsen af januar måned topchef hos Airberlin. En rolle som han overtog i2011 for at bringe det skrantende tyske luftfartsselskab på rette kurs.

Hartmut Mehdorn havde knapt sat sig til rette i chefstolen hos Berliner Flughäfen, før han overraskende alt og alle ved at foreslå, at man bevarer Berlin-Tegel lufthavnen.

Er manvirkelig nødt til atat lukke Tegel, eller kan man sprede flybelastningen over byen? Hvis man lodcharterflyvningerne blive i Tegel, ville det kun blive halvt så slemt,“ sagde den nytiltrådte lufthavnsdirektør ifølge tyske medier.

Udtalelsen har udløst en hefitig debat, hvor man er stærkt i tvivl om, hvorvidt Mehdorn har dummet sig, eller om det er et strategisk indspil for at afværge den helt store skandale, hvis BER Brandenburg-projektet må udskydes i flere år.

Problemknuser
Hartmut Mehdorn er kendt som en problemknuser, der indsættes for at gøre “det beskidte arbejde.“ Han har netop afsluttet halvandet år som topchef for Airberlin, hvor han tilrådte den 1. september 2011 for at bringe selskabet tilbage på rette kurs. Dette arbejde var tilendebragt den 7. januar i år, hvor det blev kendt, at han skulle overtage chefposten i Berliner Flughäfen.

Den nye position er dog ikke uden problemer for den 70-årige tysker. Airberlin har nemlig forberedt en retssag mod Berlin´s lufthavnsoperatør som følge af de omkostninger som selskabet er blevet påført ved de gentagne udsættelser af BER-åbningen.

Derfor var det en klokkeklar interessekonfilkt, der i går resultaterede i, at Hartmut Mehdorn valgte at udtræde af Airberlin´s besytrelse, hvor han har haft sæde siden den 1. juli 2009. Men tyske medier spekulerer allerede i, hvorvidt det var den kontroversielle Tegel-udtalelse, der fik Airberlin til at lægge afstand til den tyske erhvervsleder.