Vil sende 747´ere på pension

Amerikanske Delta Air Lines har taget hul på at pensionere selskabets Boeing 747-fly. Inden årets udgang tages hver fjerde fly af denne type ud af drift.

Det konkurrenceudsatte marked mellem det vestlige USA og Asien er kommet under stigende pres. Det har derfor tvunget amerikanske Delta Air Lines til at vurdere flådestrategien omkring ruterne i området.

I dag råder Delta Air Lines og 16 Boeing 747-400 fly med en kapacitet på 376 sæder. Disse fly er ofte for store til en række af ruterne, hvorfor Delta ønsker at indsætte de noget mindre Airbus A330 eller Boeing 777-fly på stillehavsruterne.

Derfor har Delta besluttet at pensionere fire Boeing 747-fly, hvorfor selskabet kun vil 12 fly tilbage af denne type ved udgangen af 2014.

Beslutningen kan virke underlig set i lyset af, at Delta i 2012 renoverede hele Boeing 747-flåden med nye lie-flat Business Class-sæder samt installation af WiFi ombord. Men markedsudviklingen har tilsyneladende overhalet denne beslutning.

Rutelukninger og kapacitetstilpasninger
Delta Air Lines vil i første omgang lukke to ruter, hvor der i dag benyttes Boeing 747-fly. Der er tale om ruterne fra Hong Kong til Tokyo samt fra Manila til Nagoya. Begge dele sker fra vintertrafikprogrammets start den 26. oktober.

Men allerede den 1. oktober vil Delta indsætte mindre fly på ruterne fra Atlanta til Tokyo samt fra Los Angeles til Tokyo. Her vil de store Boeing 747-fly blive afløst af 271-sæders Boeing 777-200 fly. Også ruten fra Detroit til Nagoya får ikke længere jumbojet-service. Her skal et 293 sæders fly af typen Airbus A330-300 tage over.

Delta Air Lines afgav i 2013 ordre på 10 nye Airbus A330-300 fly, der vil blive leveret fra 2015 til 2017. Disse fly skal medvirke til at sikre udfasningen af de noget større Boeing 747 jumbojet.

“På stillehavsruterne har vi en rentabel drift, og vi yderligere omstrukturere vores netværk ved bedre at tilpasse vores Tokyo-flyvninger og opbygge vores amerikanske gateway i Seattle. Disse bestræbelser sammen med fordelene ved at indsætte mindre fly, der leveres i 2015, vil styrke vores ruteøkonomi i Stillehavsregionen,“ sagde Deltas koncernchef Richard Anderson for nylig under en investorkonference ifølge Flightglobal.