Visit Denmark: SAS-rute bør gå til Kina eller Indien

Hvis SAS nedlægger ruten til Bangkok bør man se på nye ruter til Sydkina og Indien. Det mener Visit Denmark.

Sydkina og Indien er de to markeder Visit Denmark helst så ruter til fra Københavns Lufthavn, hvis SAS gør alvor af sine overvejelser og lukker ruten til Bangkok. Som CHECK-IN.dk skrev fredag, så hænger SAS’ rute til Bangkok i en tynd tråd. Sidste år blev den reduceret til kun at være en vinterrute, der bliver befløjet fra november til marts. Og nu overvejer SAS at lukke ruten helt.

“Der er ikke truffet endelig beslutning om, hvad vi vil gøre med kapaciteten for det kommende vintertrafikprogram. Det er klart, at når Bangkok-ruten ikke ligger i reservationssystemerne, er det fordi, at den bliver vurderet. Den er i øjeblikket på et såkaldt diskussionsniveau, men en beslutning er lige op over,“ forklarede pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark fredag til CHECK-IN.dk.

Hvis diskussionen falder ud til fordel for en rutelukning og SAS har appetit på at bruge den frigivne kapacitet til at åbne nye ruter, så er der for Visit Denmark tre helt oplagte destinationer at vælge imellem.

”Guangzhou i Sydkina samt Delhi og Mumbai i Indien ville være helt oplagte når man tænker på at tiltrække turister til Danmark,” siger direktør med ansvar for de asiatiske markeder i Visit Denmark, Flemming Bruhn.

Antallet af kinesiske overnatninger i Danmark er de sidste fire år steget med knap 100.000 til 153.000 sidste år. Guangzhou er en af de største og hastigst voksende kinesiske storbyer. Den ligger ikke langt fra Hong Kong, der er en af de største uservicerede langdistanceruter fra Københavns Lufthavn. Knap 38.000 passagerer rejste sidste år fra København til Hong Kong med flyskifte undervejs. Det gør ruten til den næststørste uservicerede langdistancerute kun overgået af Beirut.

Men kineserne skal have visum for at kunne komme til Hong Kong og flyve derfra. Derfor mener Flemming Bruhn at det kunne give meget god mening at flyve direkte til Guangzhou i stedet.

Voksende middelklasse
At bruge en ny rute til at tiltrække turister fra Indien kunne også være oplagt, påpeger Visit Denmark.

”Vi mærker en stor interesse fra indiske turoperatører og konferencearrangører. Skandinaviske rundrejser er der stor interesse for. Indien har en hurtigt voksende middelklasse, som rejser mere og mere,” forklarer Flemming Bruhn.

Og potentialet for at tiltrække flere indere til Danmark er der. For mens Sverige havde 120.000 indiske overnatninger i 2013, så havde Danmark kun 56.000. Delhi er den sjettestørste uservicerede langdistancerute fra København med over 28.000 rejsende sidste år og Mumbai er nummer 12 med omkring 18.000 passagerer, der fløj til den indiske storby via lufthavne som Frankfurt, Dubai, Paris og London Heathrow. SAS har tidligere fløjet til Delhi men lukkede ruten igen.

Seoul springer i øjnene
Visit Denmarks fokus er naturligt nok på hvorfra det kunne være interessant at tiltrække turister fra til Danmark. Hvis man vender blikket om og ser på hvor det kunne være interessant for eksempelvis dansk erhvervsliv at få ruter hen til, så springer en destination som Seoul i øjnene. Det er den fjerdestørste uservicerede langdistancerute fra København med over 30.000 rejsende sidste år.

Og nok så væsentligt, så er det trafikknudepunkt for koreanske Asiana, der ligesom SAS er en del af Star Alliance. En rute mellem København og Seoul ville således også være en forbindelse mellem to Star Alliance-knudepunkter med de transfermuligheder, som det giver.

Asiana har tidligere overfor CHECK-IN.dk forklaret, at de ikke her og nu har kapacitet til at åbne en rute til København.

“Vores fokus er på at øge antallet af frekvenser på de eksisterende europæiske ruter,“ sagde Asiana’s topchef, Young Doo Yoon, i december 2012 til CHECK-IN.dk.

Plaget af aflysninger
I midten af marts modtager SAS det Airbus A340-reservefly, som tidligere har fløjet for LAN Chile. SAS har leaset flyet i seks år og det skal i første omgang stå standby og sikre en høj driftsstabilitet i sommerprogrammet. Dermed håber SAS at undgå en situation som i sommeren 2012, hvor man var hårdt plaget af aflysninger og forsinkelser på langruterne på grund af en stribe uheldige hændelser.

Den ledige kapacitet som en Bangkok-lukning og det nye fly tilsammen giver, giver en række muligheder for at åbne nye ruter eller udvide kapaciteten på de eksisterende ruter.

Det er dog langt fra givet at en eventuel ny rute startes op til efteråret når Bangkok-ruten skulle være åbnet igen. Efter at SAS har gennemført den sidste Bangkok-flyvning i denne vintersæson den 28. marts bliver kapaciteten sat ind på at øge frekvenserne på selskabets ruter til USA i sommerprogrammet. Så det er reelt først fra efteråret, at kapaciteten bliver frigivet.

Branchekilder peger på, at det ofte kan være svært at starte en ny rute op i vintersæsonen. Derfor er det ikke utænkeligt, at SAS bruger kapaciteten til eksempelvis at fastholde to daglige flyvninger til New York, sådan som man gør det fire dage om ugen i sommersæsonen.