Norwegians Boeing 787-8 Dreamliner i Købehavns Lufthavn.

Vueling tror ikke på Norwegian-satsning

Ingen er nogensinde lykkedes med langdistanceflyvninger til lavpris, fastslår spanske Vueling, der melder sig i koret af skeptikere over for Norwegians langdistancesatsning.

Norwegians lancering af langdistanceflyvninger til lavpris er det store samtaleemne. Ikke blot på det skandinaviske hjemmemarked, men også i den internationale luftfartsbranche. Det er dog svært at finde andre luftfartsselskaber end Norwegian selv, der tror på, at projektet bliver en succes. Og det uanset om selskaberne konkurrerer med Norwegian på langruterne eller om selskaberne kun konkurrerer mod Norwegian i Europa og ikke selv har planer om at gå ind på langdistancemarkedet.

Det spanske lavprisselskab Vueling tilhører den sidste kategori. De konkurrerer intenst mod Norwegian på især flyvninger fra Spanien til Skandinavien, men har ingen planer om selv at skulle flyve langt.

”Langdistanceflyvninger er noget helt andet end intraeuropæiske flyvninger. Både kulturelt og strategisk. Og ingen er nogensinde lykkedes med langdistanceflyvninger til lavpris,” siger Jordi Porcel, der er salgsdirektør i Vueling, overfor CHECK-IN.dk.

”Norwegian har vist, at de er et godt luftfartsselskab. Men de har adskillige udfordringer og langruteoperationen er en af dem. Det er så svært at kopiere kortrute-konceptet,” påpeger Jordi Porcel.

Virker ikke
Og det er han ikke den eneste, der har sagt. Således har topchefer fra blandt andet airberlin, British Airways’ moderselskab og Qatar Airways luftet deres skepsis over for projektet det seneste halve års tid.

“Langdistanceflyvning er meget anderledes og langt mere kompliceret end intra-europæisk flyvning,“ sagde Willie Walsh, topchef for IAG, i oktober til CHECK-IN.dk. IAG er moderselskab for British Airways, Iberia og Vueling.

Kommentaren kom ved en ceremoni i forbindelse med Qatar Airways’ optagelse i oneworld-alliancen. Walsh blev ved den lejlighed bakket op af sin kollega, Qatar Airways’ koncernchef, Akbar Al Baker.

“Lavprismodellen på langdistanceoperationer virker ikke,“ slog den karismatiske og ligefremme direktør fast.

Samme toner lød i september sidste år fra airberlins daværende salgsdirektør Paul Gregorowitsch. Han mente nok det kunne lade sig gøre. Men det ville være et langt sejt træk.

”De får sandsynligvis de samme udfordringer som vi har haft. At flyve interkontinentalt er noget helt andet end blot at flyve mellem destinationer i Europa. Det kræver stor tålmodighed at få operationen på plads og gjort optimal,” fastslog Paul Gregorowitsch over for CHECK-IN.dk.

Slemt plaget
I dag, fredag, starter Norwegian sin anden langdistancerute fra Københavns Lufthavn og i morgen åbnes den tredje rute. De kommer til at gå til New York og Los Angeles. Selskabet har siden november sidste år fløjet mellem København og Fort Lauderdale i Florida i USA. Desuden har selskabet siden maj sidste år fløjet oversøisk fra Oslo og Stockholm. Operationen har dog været slemt plaget af tekniske problemer med selskabets helt nye Boeing 787 Dreamliner-fly. Det har resulteret i store forsinkelser og aflysninger samt dårlig medieomtale.

Desuden er selskabet kommet i modvind i USA. Det skyldes, at man opererer flyvningerne mellem Skandinavien og USA med en irsk driftstilladelse og asiatisk kabinepersonale, der på papiret har base i Bangkok i Thailand. Og det er ikke just faldet i god jord i USA, hvor både fagforeninger og luftfartsselskaber har svært ved at forstå, at det kan være tilladt.