Widerøe-fly landede på rullevej

Et Widerøe-fly fra Narvik til Bodø landede i sidste uge ved en fejl på en af den norske lufthavns rulleveje i stedet for landingsbanen.

Man hører af og til om piloter, der ved en fejltagelse lander i den forkerte lufthavn. Men det sker også, at piloterne tager fejl af hovedbanen og rullebanen, når der lægges an til landing i lufthavnene.

Det var således tilfældet mandag den 15. juni, hvor et Bombardier Dash 8-100 fly med rutenummer WF857 var på vej fra Narvik til Bodø med 29 passagerer og tre besætningsmedlemmer om bord.

Flyvelederne havde givet anvisninger om, at flyet skulle benytte bane 25, men landede i stedet på den parallelle rullebane i den sydlige ende af hovedbanen. Heldigvis var der ingen forhindringer på rullebanen, hvorfor flyet foretog et normalt landingsafløb, inden det taxiede til standpladsen.

Undersøgelse er iværksat
Ifølge Aviation Herald har Widerøe bekræftet hændelsen og samtidig iværksat en intern undersøgelse. Den norske stats havarikommission (AIBN) har også bekræftet hændelsen, der er blevet kategoriseret som en “incident“, da der ikke var anden trafik på rullevejen, hvorfor det ikke udgjorde en egentlig fare, at piloterne tog fejl af banerne. Alligevel har AIBN dog åbnet en undersøgelse af sagen.

Allerede i 2010 udstedte AIP Norge en note, hvori det hed, at piloter skulle være opmærksomme på ikke fejlagtigt skulle tro, at rullevejen i den sydlige ende var hovedbanen.

Widerøe-flyet landede ved 08.30-tiden om morgenen, hvilket var i fuldt dagslys. Afstribningen på rullebanen er lavet med gul farve i modsætning til landingsbanerne, der typisk har hvide afstribninger.

Herudover er midten af rullevejen markeret med en enkelt, fuld optrukket linje, mens kanterne markeres af dobbelt, fuldt optrukne linjer.På landingsbanerne vil der være en stiplet linje på midten og en fuld optrukket hvid linje i kanterne.

Om natten og i gråvejr med dårlig sigtbarhed er rullevejenes kanter markeret med blå lys, mens centerlinjen kan være markeret med grønne lys indbygget i selve rullevejens overflademateriale.