Wien får konkurrence som Østeuropa-hub

Luftfartsselskabet Austrian og lufthavnen i Wien har i fælleskab i mange år udgjort porten til Østeuropa. Men denne position synes under pres med baggrund i nye ejere og øget konkurrence fra andre selskaber.

Lufthavnen i den østrigske hovedstad – Vienna International Airport – har hidtil været kendt for at være et trafikknudepunkt for trafikken til Østeuropa.

Denne position er i stigende grad kommet under pres gennem det seneste års tid.Det er andre østeuropæiske selskaber, der giver konkurrence til Austrian. Herudover tyder det på, at selskabets nye ejere hos Lufthansa i et vist omfang vil flytte noget af trafikken til München.

Truslerne fra de østeuropæiske selskaber kommer fra flere fronter. Det lettiske selskab airBaltic har øget kraftigt på Østeuropa – senest med ruter til Minsk i Hviderusland og Beograd i Serbien. Nu melder tjekkiske CSA Czech Airlines sig også ind i kampen. Fra den 1. juni flyver selskabet to gange ugentligt mellem Prag og Astana, der er hovedstad i Kasakhstan. I forvejen flyver Czech Airlines til Almaty den største by i Kasakhstan – to gange ugentligt fra 28. marts 2010 og tre gange fra 14. juni.

Astana-fartplan er som følger:

OK176 PRG1715 – 0235+1TSE 319 5
OK176 PRG2145 – 0705+1TSE 319 2

OK177 TSE0405 – 0610PRG 319 6
OK177 TSE0835 – 1040PRG 319 7

Lufthansa har også for nylig opgraderet sine afgange til rumænske Timisoara. Herudover øges til de to kroatiske byer Dubrovnik og Split fra nuværende to til henholdsvis fire og fem ugentlige afgange. Endelig tilføjes en ekstra ugentligt afgang til Tbilisi i Georgien, der dermed kommer op på 8 ugentlige afgange fra München. Hermed har Lufthansa tydeligt signaleret, at selskabets knudepunkter fremover vil være i Frankfurt, München og Zürich.

Opgraderingen fra München sker samtidig med, at Austrian fra sommerfartplanens ikrafttræden den 28. marts lukker ruterne til Odessa i Ukriane og Ekaterinburg (tidligere Sverdlovsk) i Rusland.