Wizz Air og easyJet fylder godt i London Luton Airport. (Foto: Wizz Air)

Wizz Air toppede lavprisvæksten i 2016

Europas fire største lavprisflyselskaber transporterede i 2016 op imod 250 mio. passagerer og øgede samlet med næsten 13 procent.

De europæiske lavprisflyselskaber fortsætter med at tage markedsandele fra de etablerede netværksselskaber. Et lavprisflyselskab er mere eller mindre blevet synonymt med tocifrede vækstrater, og 2016 var stort set ingen undtagelse. Det viser trafiktal fra de fire største lavprisflyselskaber i Europa.

Størst er endnu engang Ryanair, der øgede med 15,4 mio. passagerer til i alt 116,8 mio. solgte billetter. Det svarer til en vækst på 15,2 procent. Dermed har det irske lavprisflyselskab endnu engang lagt afstand til easyJet, der er den nærmeste konkurrent, hvad angår selskabets størrelse. I 2016 transporterede easyjet 74.5 mio. passagerer mod 69,8 mio. året før. Det var et år med en beskeden vækstrate på 6,6 procent, hvilket hænger sammen med, at det britiske lavprisflyselskab venter på nye fly, før det er muligt at øge kapaciteten.

Udvikling i passagertal hos de største lavprisflyselskaber 2016 vs 2015
(Antal passagerer i mio.)

Flyselskab 2016 2015 Ændring Pct.
Ryanair 116,8 101,4 15,4 15,2 %
EasyJet 74,5 69,8 4,70 6,6 %
Norwegian 29,3 25,8 3,50 13,8 %
Wizz Air 22,8 19,2 3,60 18,8 %
243,4 216,2 27,2 12,6 %

Kilde: Flyselskaberne

Ind på en tredjeplads kom Norwegian, der fik 3,5 mio. flere passagerer om bord i selskabets fly sidste år. Det var en fremgang på 13,8 procent, hvilket bragte det samlede passagertale op på 29,3 millioner.

“Trafiktallene viser, at vores globale strategi er i færd med at manifestere sig, og at vores konkurrencekraft styrkes. Det er glædeligt, at stadig flere vælger at flyve med os – eksempelvis har flyene mellem Paris og flere byer i USA stort set været helt fyldt. Kort- og langdistanceruterne komplementer hinanden på en godt måde, hvor omkring 30 procent af vores passagerer på langdistance også benytter det europæiske rutenet på samme rejse,” siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

Ungarsk højdespringer
Norwegian kan dog godt begynde at kigge sig tilbage. Det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air kommer nemlig buldrende med fuld fart. Wizz Air halede således ind på Norwegian ved at transportere 22,8 mio. passagerer i 2016 mod 19,2 millioner året før. Det svarer til en vækst på 3,6 mio. passagerer og en vækstrate på imponerende 18,8 procent.

Netop Wizz Air er også ved at bide sig godt og grundigt fast i det danske marked. Til sommer åbner selskabet en rute fra København til Kiev, der bliver den tredje fra den danske storlufthavn udover destinationerne Skopje og Sofia. Fra Billund Lufthavn kommer i slutningen af marts måned en rute til Warszawa, og selskabet flyver allerede til Gdansk, Vilnius, Cluj-Napoca, Bukarest og Tuzla, Samlet ventes Wizz Air i 2017 at flyve op imod 250.000 passagerer til og fra de to danske lufthavne.

“2016 var et hele enestående år for Wizz Air. Uodver at fastholde vores stærke førerposition som det største lavprisflyselskab i Central- og Østeuropa, fik vi flere globale anerkendelser for vores service og sikkerhed. Vores effektive ultra-lavprismodel vil give os mulighed for at fortsætte vores stærke vækst og udvide vores rutenetværk, så vi kan møde vores kunders behov bedst muligt. Vi vil fortsætte med at tilbyde de lavest mulige priser kombineret med en fremragende kabineoplevelse, der giver en høj værdi for vores kunder,” siger József Váradi, koncernchef hos Wizz Air.

Samlet har de fire største flyselskaber transporteret 243,4 mio. passagerer i 2016, hvilket var en stigning på 27,2 millioner, hvilket svarer til 12,6 procent.

Udover de fire rendyrkede lavprisflyselskaber har de tre store europæiske luftfartskoncerner også deres egne lavprisenheder, der også blander sig i markedet. IAG har spanske Vueling, Lufthansa satser gennem Eurowings, mens Air France-KLM er repræsenteret med Transavia. IAG oplyser ikke separate tal for Vueling, mens Eurowings i 2016 transporterede omkring 18,5 mio. passagerer mod lidt flere end 13 millioner hos Transavia.

 

Relaterede artikler:

Massiv lavprisvækst i Københavns Lufthavn

Ryanair: Mindst 10 procent lavere billetpriser

Lavpris-fremgang trods Brexit-usikkerhed

Lavpris- og netværksflyselskaber i samarbejde

Ryanair vækstlokomotiv for London-trafik

 

x

Læs Også

SAS vil ikke afgive rettigheder til Norwegian

Norwegian taler usandt når de påstår, at det er en mere end 60 år gammel aftale, der forhindrer selskabet i at flyve over Sibirien, lyder det nu i et frontalangreb fra SAS

Ryanair: Bliver i Sverige trods flyskat

Skavsta er fortsat Ryanairs foretrukne Stockholm-lufthavn, og Ryanair trækker sig ikke ud af Sverige, hvis landet indfører en flyafgift.

Her er Norwegians kludetæppe af flyselskaber

Otte flyselskaber fra ikke færre end syv lande skal i sommertrafikprogrammet flyve for Norwegian til 40 af selskabets destinationer i det europæiske rutenetværk.

Norwegian må vente med skandinaviske Asien-ruter

Forhandlingerne om en ny luftfartsaftale mellem de skandinaviske lande og Rusland er blevet udsat, hvilket får indflydelse på Norwegians kommende Asien-ruter.

Norwegian: Ingen planer om skandinavisk handlingselskab

Norwegian har etableret Red Handling for at forbedre punktligheden i operationerne fra Gatwick og flere spanske lufthavne, men der er ingen aktuelle planer for Skandinavien.

Norwegian-bestyrelse godkender Argentina-projekt

Bestyrelsen i Norwegian har godkendt selskabets kommende satsning i Argentina, og billetsalget åbner efter planen i slutningen af 2017.