Airbus A321-200 fra WOW air.

WOW air indsætter større fly på København

Det islandske lavprisflyselskab WOW air øger i sommertrafikprogrammet 2018 sædekapaciteten mellem Reykjavik og København.

Islandsk luftfart har medvind i disse år. Det skyldes et større oprustningskapløb mellem Icelandair og WOW air, der kæmper en indædt kamp om at vinde luftherredømmet over den nordatlantiske flytrafik mellem Europa og USA via Keflavik International Airport ved Reykjavik.

WOW air har for nylig annonceret nye ruter til Detroit, Cleveland, St. Louis, Cincinatti og Dallas/Fort Worth, hvormed selskabet kommer op på i alt 15 nordamerikanske destinationer.

Men de 335.000 indbyggere på vulkanøen i Nordatlanten rækker ikke til at fylde flyene. Hele konceptet er baseret på Keflavik International Airport som trafikknudepunkt, hvor de islandske flyselskaber føder trafik ind fra det meste af Europa, således at der er et stort passagergrundlag for Nordamerika-ruterne.

Derfor har WOW air valgt at sætte større fly ind på nogle af de vigtigste europæiske føderuter. Således vil middagsafgangen mellem Reykjavik og København og den tilsvarende aftenafgang fra København i den modsatte retning (rutenummer WW904/905, red.) fra 16. maj næste år blive opereret med 200-sæders Airbus A321-200 fly. Den daglige morgenrotation fra Keflavik-lufthavn til København vil dog fortsat være betjent med et fly af typen Airbus A320-200, der har plads til 174 passagerer.

På vej mod 24 fly
Det er ikke alene på ruten til København, at WOW air opruster. Der indsættes A321-fly på de vigtigste europæiske føderuter fra Amsterdam, Dublin, Frankfurt, London-Stansted og Paris-CDG. Netop London-Stansted og Paris-CDG er vigtige for WOW air, idet dansk-lettiske Primera Air næste år vil flyve direkte til New York og Boston fra disse to byer.

I dag har WOW Air 17 fly i sin flåde i form af to Airbus A320-fly, 10 Airbus A321-fly og tre Airbus A330-300 fly. Herudover har der også sneget sig en A320-200neo og en A321-200neo ind i flåden. Fra slutningen af 2018 kommer det første af fire A330-900neo, og herudover er der yderligere tre A320 og A321´ere på vej, således at der ved udgangen af 2018 forventes at være 24 fly i flåden.

Det er kun fem år siden, at WOW air blev etableret og lynhurtigt overtog resterne af Iceland Express. Dengang havde flyselskabet ikke egen driftstilladelse og derfor måtte man i starten benytte litauisk registrerede fly og besætninger på en wetlease-kontrakt fra Avion Express.

 

Relaterede artikler:

WOW air søger strategiske investorer

WOW air presset væk af Norwegian

WOW Air bestiller syv nye fly

WOW Air udvider flyflåde

WOW Air får langdistancefly

x

Læs Også

Icelandair udnytter airberlin-krise

Fra den 3. november vil Icelandair flyve rejsende fra Berlin-området til Nordamerika via Keflavik, og selskabet udnytter dermed den usikre fremtid for airberlin.

Fire nye USA-ruter fra Norden

Cincinatti, Cleveland, Detroit og St. Louis kommer på rutekortet fra næste forår, når islandske WOW air indleder en ny storoffensiv på det transatlantiske marked.

WOW air presset væk af Norwegian

WOW air opgiver at flyve passagerer fra Cork via Keflavik til Nordamerika, efter at Norwegian har åbnet nye ruter til den amerikanske østkyst fra Irlands næststørste lufthavn.

Icelandair vil højere op i søgemaskinerne

Med en ny prisstruktur vil Icelandair højere op på listen, når rejsende mellem Europa og USA søger efter billetter i de store rejsesøgemaskiner.

United-boss: Vi kan slå Norwegian

United Airlines' topchef erklærer krig mod Norwegian. For dem kan United lettere slå end de statsstøttede mellemøst-selskaber.

WOW air vil have 10 procent af det transatlantiske marked

Der er store ambitioner hos det islandske lavprisflyselskab WOW air, der går efter at sikre sig 10 procent af de årligt 60 mio. passagerer på transatlantiske flyvninger.