WOW air vil finde alternativt hub til Keflavik

Det islandske lavprisflyselskab WOW air kan ikke vente på, at Keflavik-lufthavnen er færdigudbygget tidligst i 2020. Flyselskabet vil finde et alternativt hub.

Det islandske lavprisflyselskab WOW air har store vækstambitioner. Men noget tyder på, at ambitionerne er svære at opfylde med udgangspunkt i Keflavik-lufthavnen nær Reykjavik, hvor konkurrenten Icelandair er dominerende.

WOW air mener ikke, at udbygningen af Keflavik Lufthavn, der ventes at være færdig i 2020 vil passe til det væksttempo, som WOW air har slået an.

Derfor overvejer det islandske lavprisflyselskab i øjeblikket at finde et alternativt hub til Keflavik. En øvelse, der kan vise sig at være vanskelig, da der ikke er så mange alternativer i Nordatlanten. Også set ud fra det faktum, at der også er en lokal trafik til og fra Island at tage hensyn til.

WOW air satser dog i større grad på transfertrafikken til Nordamerika, hvor selskabet allerede har lanceret Montreal, Toronto, Boston og Washington D.C. som destinationer.

Intet bud på alternativt hub
Afsløringen af WOW air´s planer kom ifølge Air Transport World på konferencen The Future of Air Transport, der blev afholdt i London for en uge siden.

“Keflavik Lufthavn har netop annonceret en betydelig forøgelse af kapaciteten, men de siger samtidig, at udbygningen ikke vil være færdig før 2020, og personligt tror jeg, at det bliver 2021 eller 2022. Med den viden leder vi efter et alternativt hub, som vi kan benytte,“ sagde selskabets administrerende direktør Skúli Mogensen.

WOW air-direktøren havde ikke noget bud på en alternativ lufthavn, men sagde, at den skulle være teknologisk udviklet. Derfor er der ikke andre lufthavne på Island, der kan være i kikkerten til den mission.

I stedet kunne det være Shannon Airport i det sydvestlige Irland. Her kan der flyves nonstop til den amerikanske østkyst med selskabet A321-fly, ligesom lufthavnen kan tilbyde immigrationskontrol til USA inden atlantflyvningen.

Skúli Mogensen understregede på konferencen, at Island har historiske traditioner for at være knudepunkt for flyvninger mellem Europa og USA. For mere end 40 år siden havde islandske Loftleidir en markedsandel på 14 procent i flytrafikken mellem Europa og USA fra en europæisk base i Luxembourg med flyvninger via Keflavik.

WOW air-direktøren benyttede lejligheden til at rose Icelandair, der har været dygtige til at udnytte modellen med Keflavik som gateway mellem Europa og USA.

“De traditionelle netværksflyselskaber har en overskudsgrad på under fem procent, mens alle gode lavprisflyselskaber igennem det seneste 15 år har haft minimum 15 procent i overskudsgrad.“