​LOT på vej på storindkøb

Polske LOT lægger an til at købe nye mellemdistancefly. Indkøbet kan mere end fordoble størrelsen af flyflåden hos det restrukturerede selskab.

En ordre på mellem 40 og 60 mellemdistancefly. Det er hvad det polske Star Alliance-medlem LOT Polish Airlines har på bedding. Det skriver Air Transport World.

LOT har de senere år været gennem en større restrukturering. For at få lov til at modtage statsstøtte til redningsmanøvren har LOT lovet EU-Kommissionen ikke at udvide sin kapacitet eller åbne nye ruter før starten af 2016. Men når den karantæneperiode er overstået, så agter LOT tilsyneladende at give den gas.

Selskabets direktør Sebastian Mikosz fortæller til magasinet, at LOT går efter at placere ordren i starten af 2015. Hvem der får ordren står helt åbent.

”Boeing har bestemt en privilegeret position i og med at vi har Boeing 787 Dreamliner-fly i vores flåde,” siger Sebastian Mikosz med henvisning til Boeings nye version af 737’eren, Boeing 737MAX.

Hvad som helst
At ordren går til Boeing er dog langt fra sikkert. Meget langt fra.

”Men vi kigger også aktivt på Airbus A320neo-familien. Vi er desuden en del af Embraer-familien, så vi kigger også på Embraers E-Jet E2,” siger Sebastian Mikosz til Air Transport World med henvisning til, at LOT i dag opererer i alt 28 Embraer 170, 175 og 195-fly.

Canadiske Bombardiers stærkt forsinkede CSeries indgår også i de polske overvejelser. Så det kan vist ende med hvad som helst.

LOT har i dag knap 40 fly. En ordre på 40-60 mellemdistancefly vil således kunne mere end fordoble størrelsen af selskabets flyflåde. LOT’s nuværende Embraer-fly er ikke specielt gamle og står ikke foran en akut udskiftning. Det er kun selskabets seks Boeing 737-400 fly, der er ved at være lidt gamle i gårde.

Et af LOT’s nuværende Embraer E170-fly.