Bagageområdet i Københavns Lufthavn (Arkivfoto)

‘Europas mest effektive lufthavn’ svigtede

Den 5. juli kunne Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse præsentere CPH som Europas mest effektive lufthavn. Blot fem dage senere brød bagageanlægget sammen og forsinkede bagage for 4.000 rejsende. Lufthavnsdirektøren stod mandag frem med en uforbeholden undskyldning.

Søndag den 10. juli var der kaos i Københavns Lufthavn, da et bagagebånd i 3 timer midt i den hektiske ferietrafik svigtede. Det fik mange rejsende til at klikke sig ind på Københavns Lufthavns hjemmeside, enten via PC eller de populære håndholdte smartphones.

Her kunne manblandt læseoverskriften “Europas mest effektive lufthavn“ somlufthavnen blot fem dage før det store kuffertkaos, var blevet kåret som.

Derfor var søndagenstekniske uheldmildt sagt meget uheldigt i forhold til timingen i pressemeddelelsen. Ikke alene blev tusindsvis af afrejsende og ankommende passagerer berørt af driftsproblemerne, hvilket i sig selv var slemt nok. Men Københavns Lufthavn fik også noget ufortjent et hak i tuden i forhold til genoplivning af det renommé, der var fremherskende for 3 -4 år siden, hvor lange køer og kaos i sommersæsonenvar en del af dagligdagen i lufthavnen.

4.000 passagerer afsted uden bagage

Det var, hvad lufthavnen kalder “en helt usædvanlig elektrisk fejl“, dervar årsagen til søndagens nedbrud i bagagehåndteringen i Københavns Lufthavn.

Mere end 4.000 passagerer måtte rejse af sted uden bagage og flere tusinde ankommende passagerer måtte vente alt for længe på deres kufferter. Derformåtte Købehavns Lufthavns nye direktør mandag rykke ud med en uforbeholden undskyldning.

”Alt for mange af vores passagerer og kunder har haft en rigtig dårlig søndag. Især omkring bagageudleveringen, hvor informationen til passagerne simpelthen ikke var god nok. Det vil jeg gerne undskylde – og garantere, at vi gør alt, hvad der er teknisk muligt, for at sikre, at søndagens fejl ikke vil kunne opstå igen,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

Lydniveauet fra de mange passagerer i terminalområdetvar samtidigfor voldsomt for højttaler-systemet, så mange passagererikke kunne høre den information, der blev givet. Heller ikke luftafkølingen kunne følge med. Derfor blev der sendt ekstrapersonale og gratis vand ind i ankomsthallen.

”Men alt det vand, der blev uddelt, kan dog ikke bøde for den oplevelse, alt for mange havde søndag eftermiddag. Det beklager jeg og resten af lufthavnens medarbejdere,” siger Thomas Woldbye.

Københavns Lufthavn har i de seneste år løbende investeret et trecifret millionbeløb i bagageanlægget – en investering, der fortsætter løbende. Herudover er der noget, der tyder på, at lufthavnen burde overveje at sætte penge af til opgradering af højttaler-systemet samt forbedret luftafkøling.