1.2 milliarder norske gebyrkroner til Norwegian

Det norske lavprisflyselskab Norwegian kunne torsdag præsentere et årsresultat på 122 millioner kroner ud af en samlet omsætning på over 10,5 milliarder norske kroner. Indtægter fra gebyrer og tillægsydelser udgjorde samlet 1,2 milliarder norske kroner.

Sangen om Gyngerne og karussellen blev i 1960´ erne udødeliggjort af Preben Uglebjerg, da han sang “Så vi kan tjene ind på gyngerne, hvad vi har mistet på karrusellen. “

Dette princip hyldes i stor stil af lavprisflyselskaberne. Her er det nemlig ikke de ordinære billetpriser, der skaber bundlinjen. Det er i stedet ancillary revenues, som dækker over alle passagerindtægter, der ikke er relateret til selve flybilletten.

Hos Norwegian er det eksempelvis gebyrer for brug af kreditkort, betaling for bagage og sædevalg samt provision fra salg af rejserelaterede ydelser fra samarbejdspartnere som hoteller og biludlejningsselskaber.

I 2011 udgjorde denne indtægtspost i regnskabet over 1,2 milliarder norske kroner ud af en samlet omsætning på 10,5 milliarder norske kroner. Det er således mere end 11 procent af den samlede indjening, der hentes på de supplerende tillægsydelser.

Det betød rent konkret, at Norwegian i 2011 havde 78 norske kroner i gennemsnitlig gebyrindtægt på samtlige 15,7 millioner passagerer, der var om bord i fly fra det norske selskab.

Målt i absolutte tal var det en fremgang på 190 millioner norske kroner i forhold til 2010, men målt per passager var der en tilbagegang på 2 procent fra 79,36 norske kroner til 78,02 kroner i 2011. En større andel af chartertrafik end året før er ifølge Norweigan årsagen til tilbagegangen.

Hos Norwegian koster det mellem 49 og 99 kroner at indchecke et stykke bagage. Valg af flysæde koster mellem 39 og 89 kroner, mens det koster 50 kroner at betale med kreditkort.

Dette i modsætning til netværksselskaber som SAS, der opererer med totalpriser, hvor bagage og sædevalg som udgangspunkt ikke koster ekstra.