- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

135 isbjørne på landingsbanerne i Schiphol

I den hollandske lufthavn Amsterdam Schiphol uddanner man almindeligt kontorpersonale til at køre snerydningskøretøjer om vinteren. Og de bliver på vinterlig vis kaldt isbjørne.

Når det bliver vinter i Amsterdam Schiphol, bevæger store isbjørne sig rundt på landingsbanerne.

Det kan forekomme en kende obskurt, når de store, hvidpelsede pattedyr normalt kun lever i polarområder som eksempelvis Grønland og Canada.

Okay, det skal retfærdigvis siges, at isbjørnene i den hollandske storlufthavn kun er der i overført betydning. Bag dyrenavnet gemmer sig nemlig helt almindelige mennesker fra kontormedarbejdere til bestyrelsesmedlemmer.

Når sneen rammer baneterrænnet i lufthavnen, går i alt 475 medarbejdere i gang med at rydde sneen af vejen og sikre, at flytrafikken bliver mindst muligt påvirket. Ud af det samlede antal medarbejdere er 135 dygtige folk, der normalt tjener til dagen ved for eksempel at håndtere e-mails eller tage beslutninger i bestyrelsen. Og det er dén gruppe af medarbejdere, der bliver kaldt for lufthavnens isbjørne.

Træner om natten
Det kræver kun et kørekort at blive isbjørn i Amsterdam Schiphol. Og så alligevel ikke helt. For at opnå den dyriske titel kræves der naturligvis en masse træning i at køre de store snerydningskøretøjer. Den teoretiske undervisning begynder om sommeren, mens den praktiske træning i køretøjerne på landingsbanerne går i gang i oktober.

Kontormedarbejderne skal træne i maskinerne cirka 10 gange, hvor de lærer at køre i formation med de øvrige snerydningskøretøjer. Træningssessionerne pågår om natten, mens flytrafikken er på et minimum.

Når det bliver alvor – når sneen rammer asfalten på lufthavnens baner – er der to hold med isbjørne med hver 15 køretøjer. Herudover er der fem snerydningshold, der sikrer, at flyenes standpladser ved de forskellige gates også holdes fri af sne.

I samme ombæring som snerydningen bliver der også sprayet en anti-frysevæske ud på lufthavnens asfalt for at forebygge isdannelse til fare for flyenes manøvredygtighed. Det er et andet stof, end det der bruges på bilernes veje, da almindeligt salt er for ætsende for flyenes metaldele.

God ressourcebrug
Cirka 20 isbjørne arbejder sammen på et snerydningshold, og deres vagt kan vare op til otte timer ad gangen. Er snevejret ekstra kraftigt, og måske varer længere end otte timer, tager et nyt hold over, hvor det forrige hold slap.

Isbjørnene er med andre ord konstant klar til at sikre, at passagererne i Amsterdam Schiphol kan lande til tiden – eller rejse til planlagt afgang.

Idéen med at uddanne alt lige fra almindelige kontormedarbejdere til bestyrelsesmedlemmer er et ganske interessant initiativ, hvor lufthavnen på den måde formår at gøre god brug af ressourcerne.

Amsterdam Schiphol har i alt seks landingsbaner. Lufthavnen er med sine 68,5 millioner årlige passagerer den tredjestørste i Europa, når man måler på antal rejsende. Kun London Heathrow og Paris Charles de Gaulle er større.

 

Relaterede artikler:

Snestorm aflyser KLM-flyvninger til Danmark

Amsterdam-Schiphol afviser brist i sikkerhed

Danske KLM-ruter hårdt ramt af stormaflysninger

Snestorm aflyser USA-fly hos SAS

Kaos i Amsterdam-Schiphol lufthavnen