14 % af alle danske Spanien-rejsende brugte Spanair

Indtil fredag den 27. januar var der i alt 7 flyselskaber, der fløj ruteflyvning direkte mellem Danmark og Spanien. Det nu krakkede Spanair havde ifølge AENA en markedsandel på 14 % i flytrafikken mellem de to lande. Alene mellem København og Barcelona havde Spanair omkring halvdelen af alle rejsende.

På trods af Spanair-konkursen er der stadig mange valgmuligheder, hvis man ønsker at benytte rutefly, når rejselandet hedder Spanien.

Fra Københavns Lufthavn flyver selskaberne Cimber Sterling, Iberia, Norwegian, SAS og nu også Vueling til Barcelona, mens Iberia og SAS flyver til Madrid.

Hedder destinationen Málaga fra Københavns Lufthavn finder man også Cimber Sterling, Norwegian og SAS, mens tyske Air Berlin sammen med Cimber Sterling, Norwegian og SAS flyver direkte til Palma de Mallorca.

Endelig flyver Norwegian også direkte mellem København og Alicante, mens Cimber Sterling, Norwegian og SAS alle i vinterhalvåret har Las Palmas (Gran Canaria) og Tenerife som destinationer fra den danske hovedstadslufthavn.

Også mange Spanien-fly fra Jylland

Fra de jyske lufthavne finder man Ryanair fra Aarhus og Billund, hvor Alicante,Barcelona-Girona, Málaga og Palma de Mallorca er fælles destinationer, mens Billund også kan byde på Tenerife.

Og fra Aalborg Lufthavn vil Vueling i slutningen af marts åbne en direkte rute til Barcelona, mens både Cimber Sterling og Norwegian flyver direkte til Málaga og Palma de Mallorca. I vinterhalvåret tilbyder Norwegianligeledes Gran Canaria fra Aalborg Lufthavn.

Der er således en meget stort ruteudbud mellem Danmark og spanske lufthavne. Årligt ankommer omkring 1 million rejsende fra Danmark med fly til spanske lufthavne. Det viser en statistik fra de spanske lufthavnsmyndigheder AENA.

Markedsandel på 14 procent

Der var således før Spanair-konkursen 7 ruteflyselskaber i luften mellem Danmark og spanske lufthavne. Af alle danske rejsende valgte omkring 14 procent at rejse med Spanair, viser tidligere undersøgelser fra AENA og Spanair.

Det var Spanairs ruter til Barcelona, Madrid og Málaga, der repræsenterede denne andel. Her var Barcelona helt i front, idet over 50 procent af passagererne på ruten mellem København og Barcelona sidste år sad om bord i et fly fra Spanair.

Derfor har det spanske lavprisflyselskab Vueling ikke været sen til at samle op, og kunne allerede lørdag den 28. januar indsætte den første afgang på ruten mellem Barcelona og København, der først skulle have været etableret fra slutningen af marts måned.

Norden var et vigtigt strategisk marked for Spanair. Omkring 10 procent af selskabets samlede omsætning hidrørte fra de omkring 40 ugentlige flyvninger fra København, Stockholm og Helsinki til Barcelona, Madrid og Málaga.

Det er således den største ruteflyoperatør mellem Norden og Spanien, som fredag i sidste uge måtte lukke og slukke efter en længere tids dødskamp.