Foto: Midtjyllands Lufthavn.

160 buspassagerer forhindrer busrute til lufthavn

Midtrafik vil ikke lade bussen fra Viborg til Herning køre via Midtjyllands Lufthavn, da 160 buspassagerer hver dag vil få ni minutter længere transporttid.

Ni midt- og vestjyske ejerkommuner driver i dag Midtjyllands Lufthavn, der har indenrigsruten til København som sit vigtigste aktiv suppleret af charterflyvninger til to græske destinationer i højsæsonen.

Men lufthavnen har længe været utilfreds med tilgængeligheden, da der ikke er offentlig transport til lufthavnen fra det relativt store geografiske område, som lufthavnen betjener. Ejerkommunerne er i dag Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Skive, Struer og Viborg Kommune, og der er ingen bustransport til lufthavnen fra nogle af byerne i de pågældende kommuner.

Derimod koster en lufthavnstaxa eksempelvis 300 kroner fra Silkeborg, 450 kroner fra Holstebro og 775 kroner fra Lemvig.

Vil ikke omlægge rute
Midtjyllands Lufthavn har længe forsøgt at overbevist trafikselskabet Midttrafik om, at man bør omlægge busrute 53, der kører mellem Viborg og Herning via Karup by, til at slå et smut omkring lufthavnen, så der kan sikres busbetjening fra to af de vigtigste byer omkring lufthavnen. Men Midttrafik oplyste ved seneste høring i begyndelsen af 2017, at det ville betyde, at omkring 160 daglige kunder på ruten ville få en øget køretid på ni minutter per tur, mens 40 kunder om dagen skulle henvises til et andet stoppested.

Herudover har COWI i en tidligere rapport anslået, at det kun er omkring 10 procent af flykunderne, der er potentielle buskunder. I forhold til passagertallene for 2016 svarer det til omkring 15.000 rejsende på årsbasis.

“Midttrafik vurderer derfor at en eventuel tilgang af kunder fra Midtjyllands Lufthavn ikke vil opveje tabet af en del af de nuværende 200 kunder, der vil blive påvirket af ændringen,” hedder det i forklaringen fra Midttrafik.

Vigtigt med offentlig transport
Den forklaring er lufthavnschef Frans Bjørn Thygesen fra Midtjyllands Lufthavn ikke enig i.

“Det er ikke rimeligt, at 160 daglige kunder skal forhindre, at lufthavnen får en busrute, så lufthavnen for regionen kan udvikle sig. Jeg tror ikke, at tallene holder stik. Midttrafik får det til at lyde som om, at folk pendler mellem Viborg og Herning. Hovedparten står af og på undervejs, og som jeg vurderer det, går det nogenlunde op med fordele og ulemper,” siger Frans Bjørn Thygesen til CHECK-IN.dk.

Lufthavnschefen peger også på, at en ruteomlægning kan gøres mere praktisk og anderledes en de forudsætninger, som Midttrafik har medtaget.

“Det er vigtigt for lufthavnen, at der er offentlig transport til og fra lufthavnen, og der er et større potentiale, end man egentlig regner med,” mener Frans Bjørn-Thygesen.

Ifølge lufthavnschefen bygger den nye nationale luftfartsstrategi på, at man skal gøre mere for udenlandske rejsende, der eksempelvis kommer ind i landet via Københavns Lufthavn. I Midtjyllands Lufthavn vil man derfor have svært ved at tage imod dem, hvis man blot kan flyve til en lufthavn i Midtjylland uden at kunne komme videre derfra.

“De fleste har en forventning om, at der er kollektiv trafik til lufthavnen,” fastslår chefen for den midtjyske lufthavn.

Billig teletaxa
I Midtjyllands Lufthavn er man dog glade for den såkaldte teletaxa-ordning, hvor kommunerne i Holstebro og Viborg giver økonomisk støtte til transport med private vognmænd til og fra lufthavnen. En teletaxa fra Holstebro til Midtjyllands Lufthavn koster således kun 50 kroner, mens turen fra Viborg kan gøres for 40 kroner.

“Teletaxa er alletiders for pendlerne, men alle andre kan ikke finde ud af, at man skal ringe en time før og bestille transporten,” siger Frans Bjørn-Thygesen.

 

Relaterede artikler:

Flere charterflyvninger fra Midtjylland

Fortsat fremgang i Midtjylland

DAT øger med 25 procent i Midtjyllands Lufthavn

Rejseplanen A/S er positiv over for indenrigsfly

Optimisme forud for midtjysk charterdebut

x

Læs Også

Sønderborg Lufthavn vil lokke med økonomisk støtte

Sønderborg Lufthavn vil forsøge at tiltrække nye flyselskaber til lufthavnen, og det er planen at kunne lokke med underskudsgaranti, marketingbidrag og andre støtteordninger.

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.