Boeing 737-800 fly fra SAS i Oslo Gardermoen. Foto: Aeropics / Wikimedia Commons.

Over 180 skandinaviske fly til motortjek

Både SAS, Norwegian og Jet Time sender sine Boeing B737-fly til ekstraordinære motoreftersyn efter krav fra myndigheder.

Flyselskaber verden over skal nu i gang med at tjekke motorer på fly at typen Boeing B737, som er det mest udbredte passagerfly i verden.

Kravet om ekstra motorinspektioner kommer fra både de amerikanske luftfartsmyndigheder (FAA) og de europæiske luftfartsmyndigheder (EASA), som i fredags udsendte en Emergency AD-note (Airwothiness Directive, red.) om inspektion af motorer af typen CFM56-7B.

Det var den motortype, der sad på det Southwest-flyet, der måtte nødlande i Philadelphia efter et pludseligt fald i kabinetrykket. Situationen opstod, da Boeing-flyets venstre motor havarerede og sendte vragrester direkte ind på et passagervindue, der blev smadret. En passager mistede livet ved ulykken.

Over 3.000 motorer på verdensplan
På verdensplan skal over 3.000 CFM56-7B motorer, som er monteret på fly af typen Boeing 737-600, -700, -800 og -900, nu gennemgå detaljerede tjek med ultralydsinspektioner af turbineblade, og eventuel udskiftning af beskadigede blade.

Ifølge Emergency AD-noten fra EASA skal inspektionen ske inden for 20 dage eller inden for 133 dage – afhængigt af, om turbinebladene har fløjet over eller under 30.000 engine cycles (EC).

Herhjemme benytter både flyselskaberne Norwegian, SAS og Jet Time Boeing 737 fly med den pågældende motortype, og de tre skandinaviske selskaber er nu i fuld gang med at planlægge og gennemføre de ekstra motoreftersyn.

SAS og Norwegian sender alle B737-fly til tjek
Hos SAS omfatter kravet om ekstra inspektioner 32 af selskabets fly, men SAS vælger at tjekke motorerne på alle selskabets B737-fly. Det vil sige 66 fly i alt.

”Kravet om at efterse motorerne gælder ikke alle motorerne på vores Boeing 737 fly i flåden, men vi gennemfører alligevel kontrol på dem alle. Vi tilpasser det i forhold til vores inspektionsprogram, som vi løbende har, og alle motorerne vil være efterset inden for 20 dage,” siger pressechef Mariam Skovfoged, SAS, til CHECK-IN.dk.

Norwegian vælger ligeledes at tjekke hele sin flåde af B737-800 fly. Dem har selskabet 119 af. Ingen af flyene skal efterses indenfor den korte frist på 20 dage, og de mange inspektioner får ingen konsekvenser for trafikken, oplyser selskabets danske kommunikationschef Andreas Hjørnholm til CHECK-IN.dk.

Mindst mulig effekt på trafikprogrammet
Hos Jet Time, som har seks Boeing 737-700 fly med CFM56-7B-motorer, havde man mandag endnu ikke det fulde overblik over, hvilke motorer der skal efterses inden for fristerne på henholdsvis 20 dage og 133 dage.

”Vores motoringeniører er i fuld gang med at se materialet fra EASA igennem og planlægge eftersynene, der vil blive placeret, så de får mindst muligt effekt på vores trafikprogram,” siger Birthe Madsen, underdirektør i Jet Time, til CHECK-IN.dk.

Relaterede artikler:

Skandinaviske flyselskaber afventer motor-påbud

Motorfejl på Southwest-fly koster menneskeliv

Norwegian ramt af motorproblemer