Karup Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

2015 var vendepunkt for Karup Lufthavn

Efter flere års nedgang vendte passagerudviklingen i Karup Lufthavn i 2015 og gik seks procent frem. Lufthavnen forventer over 60 procents passagervækst de næste to år.

Karup Lufthavn kan se tilbage på et 2015, hvor man fik stoppet blødningen af passagerer på lufthavnens eneste faste ruteflyvning til København. Således steg antallet af passagerer med seks procent til 129.404 i 2015.

Dermed ser udviklingen ud til at være vendt i den vestjyske lufthavn, der har haft det hårdt siden Cimber Sterlings konkurs i maj 2012. Norwegian overtog næsten med det samme betjeningen af ruten og gjorde også et ihærdigt arbejde for at fastholde passagererne.

Men da selskabet kun råder over store 189-sæders Boeing 737-800 fly, så havde man kun 3-4 daglige flyvninger. Og det gav ikke den fornødne fleksibilitet, der gjorde, at vestjyderne valgte at flyve til og fra møder i København eller valgte at flyve ud i verden via Københavns Lufthavn.

Rykkede noget
Fra oktober 2013 betjente Danish Air Transport (DAT) ruten på vegne af Norwegian med 66-sæders ATR72-fly, som resulterede i flere daglige frekvenser. Priserne var dog fortsat for høje til at det for alvor rykkede noget. Først da Danish Air Transport i marts sidste år overtog ruten og selv begyndte at sælge billetterne, gik det fremad.

”I første kvartal 2015 med Norwegian som operatør havde vi en tilbagegang på 12 til 17 procent per måned. Siden DAT blev operatør på ruten har der kun været fremgang og fremgangen startede for alvor med vinterfartplanen, hvor de øgede frekvensen,” forklarer lufthavnens chef, Erik Jakobsen.

Således kan man notere en passagervækst i november og december på henholdsvis 30 og 32 procent.

Den nye operatør og den fortsatte fremgang har gjort, at lufthavnen de næste to år forventer en vækst på 61,5 procent til 210.000 passagerer i 2017. DAT’s direktør, Jesper Rungholm, har tidligere erklæret, at ruten skal op på 240.000 årlige passagerer.

Intens priskrig
Der er dog stadig et stykke op til fordums styrke. I 2010 fløj mere end 305.000 passagerer således med indenrigsrutefly fra Karup Lufthavn til København. En intens priskrig mellem Norwegian og Cimber Sterling sendte passagertallet op på et historisk højt niveau. Ikke siden åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1998 havde så mange benyttet lufthavnen på den vestjyske hede.

I 2011 fortsatte succesen med over 280.000 passagerer. I maj 2012 gik Cimber Sterling imidlertid konkurs og passagertallet faldt dramatisk til knap 165.000 indenrigsrutepassagerer i 2012.

I 2013 fortsatte blødningen af passagerer. Således rejste kun 129.449 ruteflypassagerer fra lufthavnen og i 2014 nåede man så bunden med 122.189 passagerer.

Erik Jakobsen er Danmarks længstsiddende nuværende lufthavnschef. Han går dog på pension i løbet af foråret, og kort før jul var der ansøgningsfrist til stillingen som ny lufthavnschef i Karup.

Foto: Morten Lund Madsen.