På søndag tager flyselskaberne hul på sommertrafikprogrammet. Det betyder samtidig, at der åbnes 25 nye ruter fra danske lufthavne.
Hos flyselskaberne er det sommer syv måneder om året. Sommertrafikprogrammet starter altid den sidste søndag i marts og slutter den sidste søndag i oktober. Overgangen fra vintertid til sommertid bringer altid en række nye flyruter med sig, og det er da heller ingen undtagelse, når kalenderen i år skriver den 30. marts.
Her er der nemlig udsigt til 25 nye flyruter i løbet af sommertrafikprogrammet fra henholdsvis København, Billund og Aalborg.
Otte af ruterne etableres i de jyske lufthavne, mens Københavns Lufthavn tager sig af de resterende. Ser man på fordelingen mellem flyselskaberne repræsenterer SAS 18 af de 25 nye ruter. Dog er hovedparten af SAS-ruterne lavfrekvente sæsonruter der kun er operative i sommermånederne, mens de øvrige selskabers nye ruter er på helårsbasis.
Nye ruter fra danske lufthavne S14
Dato | Rute | Flyselskab | Antal uge | Flytype |
30.03.14 | Aalborg-Oslo | SAS | 3 | Boeing 737 |
30.03.14 | København-Linköping | SAS | 13 | ATR72 |
31.03.14 | København-Leeds/Bradford | SAS | 2 | CRJ900 |
31.03.14 | København-Hamborg | easyJet | 7 | Airbus A319 |
05.04.14 | København-Izmir | SunExpress | 2 | Boeing 737 |
11.04.14 | København-Genève | SWISS | 6 | Airbus A320 |
11.04.14 | København-Tel Aviv | Norwegian | 3 | Boeing 737 |
12.04.14 | København-Alanya/Gazipasa | SAS | 1 | Airbus A320 |
28.04.14 | Billund-Zürich | Sun-Air/BA | 5 | Dornier 328 |
10.05.15 | København-Thessaloniki | SAS | 1 | Airbus A320 |
10.05.14 | København-Biarritz | SAS | 1 | Airbus A320 |
17.05.14 | København-Pula | SAS | 1 | Airbus A320 |
22.05.14 | København-Athen | Aegean | 3 | Airbus A320 |
18.06.14 | København-Pisa | SAS | 2 | Airbus A320 |
18.06.14 | København-Montpellier | SAS | 2 | Airbus A320 |
28.06.14 | Billund-Bergen | SAS | 3 | B717 / S20 |
29.06.14 | Aalborg-Kangerlussuaq | Air Greenland | 1 | Airbus A330 |
30.06.14 | København-Chania | SAS | 2 | Airbus A320 |
01.07.14 | København-Napoli | SAS | 2 | Airbus A320 |
01.07.14 | Aalborg-Split | SAS | 1 | Airbus A321 |
01.07.14 | Aalborg-Nice | SAS | 1 | Airbus A321 |
02.07.14 | København-Faro | SAS | 1 | Airbus A320 |
02.07.14 | Billund-Split | SAS | 1 | Airbus A320 |
02.07.14 | Billund-Nice | SAS | 1 | Airbus A320 |
03.07.14 | Billund-Alanya/Gazipasa | SAS | 1 | Airbus A320 |
Kilde: Flyselskaber og lufthavne
Konkurrence til SAS i København
I det jyske marked har SAS valgt at åbne til Nice og Split fra både Billund og Aalborg. Det kunne tyde på, at SAS vil undersøge markedet for fritidsrejser i de to jyske lufthavne, der ligger med en afstand på 210 kilometer imellem sig. Fra Billund har SAS indsat A320-fly med plads til 168 passagerer, mens ruterne fra Aalborg skal betjenes af 198-sæders A321-fly, hvilket kunne indikere, at SAS tror mere på fritidsmarkedet i Aalborg Lufthavn, hvor konkurrencen er mere begrænset end i Billund.
Ser man på de nye ruter fra Københavns Lufthavn får SAS direkte konkurrence fra Norwegian til Tel Aviv samt fra det britiske lavprisflyselskab easyJet på ruten til Hamborg. Flyselskabet SWISS er samarbejdspartner med SAS i Star Alliance, men på trods heraf er den nye rute til Genéve ikke omfattet af et codeshare-samarbejde med SAS, der også flyver på ruten.