SAS ATR72-600 opereret af Jet Time. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

36 procent dyrere at flyve til Billund end Esbjerg

Selvom flyvetiden er sat til det samme, så er det 200 kroner dyrere at flyve med SAS fra København til Billund end hvad det kommer til at koste med ES-air fra København til Esbjerg.

SAS’ eksisterende indenrigsrute mellem København og Billund har flere ting til fælles med det nye virtuelle flyselskab ES-air’s kommende indenrigsrute mellem København og Esbjerg. Det er således Jet Time, der opererer Billund-ruten for SAS og skal operere Esbjerg-ruten for ES-air. De to ruter skal begge betjenes med ATR72-fly og flyvetiden er i fartplanen i begge tilfælde sat til 50 minutter.

Men når det kommer til priserne, så hører ligheden op. Faktisk bliver det markant billigere at flyve de få ekstra kilometer til eller fra Esbjerg. Således starter SAS’ priser normalt på 749 kroner for de billigste SAS Go-envejsbilletter. Til sammenligning kører ES-air med en fast pris på 550 kroner for de billigste billetter. Kun i perioder med særlige kampagner kan SAS matche Es-Air med en pris på 499 kroner for en enkeltbilletter. På normale dage er prisen mindst 36 procent højere.

Optjener point
Når man kaster blikket på de dyrere og mere fleksible billetter er der også forskel. Således koster en SAS Plus-envejsbillet fra 1.249 kroner, mens ES-air tager 1.050 kroner for deres ES-SemiFlex billetter. SAS Plus Full Flex koster fra 2.049 kroner, mens prisen hos ES-air ligger fast på 1.550 kroner for en ES-FullFlex billet.

Esbjerg har en blomstrende olie- og vindindustri, som ES-air håber vil foretrække at flyve til den nærliggende Esbjerg Lufthavn i stedet for at tage via Billund. En taxa mellem Esbjerg og Billund koster typisk 600 kroner. Med til historien hører også, at det koster penge at parkere i Billund Lufthavn, mens det er gratis i den kommunalejede Esbjerg Lufthavn.

Omvendt optjener man point til sin Eurobonus-konto, hvis man vælger at flyve med SAS på Billund-ruten, ligesom det er muligt at checke sin bagage ind i Billund hele vejen til slutdestinationen, hvis man flyver videre ud i verden med SAS eller selskabets samarbejdspartnere fra Københavns Lufthavn.

Godt fat i markedet
Hos SAS tager man den kommende konkurrentens lavere priser med sindsro.

”Vi har rigtig godt fat i markedet og tilbyder en række fordele, som de andre ikke kan. Så må vi se hvordan konkurrencen bliver,” siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS til CHECK-IN.dk.

ES-Air bliver ikke ene om at presse SAS og Billund-ruten i det kommende forår. Den 29. marts tager Danish Air Transport nemlig over efter Norwegian på indenrigsruten mellem Karup og København. Det betyder flere daglige afgange end i dag, lavere priser især i morgenmyldretiden fra Karup og muligheden for at checke bagagen ind i Karup, hvis man skal flyve videre fra Københavns Lufthavn med SAS.

Et ATR72-600 fly opereret af Jet Time for SAS. Foto: Morten Lund Mdsen.