37-årig iraner skal være nyt dansk vandfly

Folkene bag den planlagte vandflyrute mellem København og Aarhus har fundet et Twin Otter-fly i Iran til at løse opgaven med.

Det bliver et garvet fly med mange år på bagen, som, hvis alt går efter planen, kommer til at flyve passagerer mellem havnene i Aarhus og København på Danmarks vandflyrute.

Projektet har været flere år undervejs og er stødt ind i mange udfordringer. Men nu er en af de helt store sten ryddet af vejen. Det er nemlig lykkedes at finde et fly til brug for ruten. Der er tale om et 37 år gammelt DeHavilland DHC-6 Twin Otter-fly.

Flyet er fundet i Iran hos Iranian Naft Airlines. I december sidste år blev flyet købt af det danske selskab DHC6 Invest A/S og fløjet til Dubai. Her blev det omregistreret til at hedde OY-NSA. I onsdags blev flyet så fløjet til Schweiz. Her skal det gennem de næste fire måneder gennemgå en grundig restaurering, ligesom der skal monteres pontoner på flyet.

Efter flere års arbejde er det lykkedes at få alle myndighedsgodkendelser på plads til at flyve mellem havnene i Danmarks to største byer. Selvom man altså om fire måneder formentlig står klar med et fly, så forventer Rune Balle, der er primus motor bag projektet, først, at man går i luften i foråret 2016.

Sand arbejdshest
Tidligere har Rune Balle haft kig på en en-motors Cessna 208-vandflyver, som bruges i stor stil i Canada. Men nu er valget faldet på en to-motors Twin Otter. En flytype, som er sand arbejdshest hos blandt andre Air Greenland. Twin Otteren er et såkaldt STOL-fly (Short Take Off and Landing) og blev oprindeligt bygget af canadiske De Havilland Canada fra 1965 til 1988. I 2008 genoptog firmaet Viking Air produktionen med en ny model 400 med mere kraftfulde motorer.