40 procent af alle billetter til lavpris

Greenland Express åbnede i sidste uge billetsalget til den nye rute mellem Danmark og Grønland. Ifølge selskabet sælges 10.000 af de 25.200 flysæder til blot 1.875 kroner per billet.

Mandag den 2. juni forventer det virtuelle flyselskab Greenland Express at sende det første fly på vingerne fra Aalborg Lufthavn med kurs mod Grønland via Keflavik-lufthavnen på Island.

Det er et 100-sæders Fokker F100-fly fra det hollandske flyselskab Denim Air, der skal operere ruten på vegne af Greenland Express Air ApS, der er etableret af den grønlandskfødte iværksætter Gert Brask.

Greenland Express reklamerer med, at man udbyder 5.000 returbilletter til salg for blot 3.450 kroner. Det svarer til 1.875 kroner per strækning og lægger beslag på 10.000 af de 25.200 flysæder, der skal produceres frem til den 24. oktober.

Det fremgår nemlig af selskabets hjemmeside, at man kan købe lavprisbilletterne frem til udgangen af oktober måned. Men flyselskabet ønsker ikke selv at oplyse om, i hvilken periode, at lavprisbilletterne er til rådighed.

“Jeg kan desværre ikke hjælpe med information om, i hvor lang eller kort en periode vi forventer at kunne tilbyde billetter til 3.750 kroner. Men jeg vil gerne bekræfte, at vi i lighed med de fleste andre flyselskaber, lægger vægt på, at vores Revenue Management fungerer optimalt og konstant er opdateret i forhold til markedet,“ lyder det fra administrerende direktør Gert Brask.

Hjælp til kommunikation
Gert Brask har hidtil været kendt for at ytre sig meget spontant og i direkte vendinger over for potentielle kunder og presse. Men nu er han blevet udstyret med en kommunikationsmedarbejder i skikkelse af Christian Peschardt, der er tidligere rejseredaktør for Stand By Publishing, der gik konkurs i 2010.

Så udover at være dansk salgschef for det estiske selskab Diapol Granit, bliver der også tid til presse- og kommunikationsarbejde for Greenland Express.

Allerede på den første salgsdag den 30. april måtte Christian Peschardt angiveligt komme Gert Brask til undsætning, da hjemmeside og mobilapplikation ikke fungerede efter hensigten.

“I forbindelse med åbningen af vores webside har vi desværre oplevet nogle periodiske driftsforstyrrelser, formentlig afledt af de meget høje besøgstal, vi har haft siden åbningen.Således har betalingsmodulet været “nede“ et par gange i løbet af eftermiddagen, og for øjeblikket arbejder vores IT-folk energisk på at løse problemet med booking af billetter fra Aalborg til København, der fejlagtigt fremstår som værende udsolgt,“ hed det i en mail til CHECK-IN.dk.

Greenland Express har sidenhen fået styr på websiden og melder da også om tilfredsstillende salg, der lever op til direktørens forventninger og virksomhedens salgsbudgetter. Men det er ikke muligt at få oplyst, hvor mange billetter, der indtil videre er solgt.

“Vi offentliggør, af konkurrencemæssige årsager, ikke aktuelle salgstal,“ hedder det fra Greenland Express.