42 % flere erhvervsrejser hos Carlson Wagonlit Travel

Antallet af solgte erhvervsrejser steg med 42 procent i første halvår hos Danmarks største erhvervsrejsebureau, Carlson Wagonlit Travel A/S. Tallene skyldes øget markedsandel og stigende rejseaktivitet blandt erhvervskunderne.

Bedringen i økonomien øger virksomhedernes rejseaktivitet generelt, og den ændring kan man mærke hosCarlson Wagonlit Travel A/S, der er Danmarks største erhvervsrejsebureau.

Carlson Wagonlit Travel solgte hele 42 %flere erhvervsrejser i første halvår af 2010 i forhold til 2009.

Omsætningen voksede samtidig med 21 %sammenlignet med samme periode sidste år. Den store vækst afspejler, at Carlson Wagonlit Travel har vundet markedsandele i form af en række nye store virksomhedskunder i årets første halvdel.

”Når vi sælger flere rejser, er det endnu et glædeligt tegn på, at økonomien er på vej tilbage på sporet. Men sammenligner vi med 2008, er virksomhedernes rejseaktivitet endnu ikke nået op på samme niveau som før krisen,” siger Sophie Hulgard, der er adm. direktør for Carlson Wagonlit Travel i Danmark.

Ser man bort fra de nye kunder, er der stadig vækst at spore i rejseaktiviteten. De eksisterende kunder har således købt 12 % flere rejser end sidste år og bidraget til en omsætningsvækst på 4 %.

Faldet i gennemsnitsprisen på en rejse skyldes ikke alene, at virksomhederne lægger sig i selen for at spare på rejseudgifterne, men også, at flere erhvervsrejsende tager toget i forbindelse med korte rejser inden for Danmark og Europa.

Carlson Wagonlit Travel’s grupperejseafdeling, Meetings & Events, som er Danmarks største arrangør af grupperejser for erhvervslivet, registrerede en stigning på knap 10 %i antallet af solgte grupperejser i første halvår af 2010.

Krisen har skærpet virksomhedernes opmærksomhed på at sikre maksimalt afkast af investeringen i møder, incentive-rejser, konferencer, kongresser og events (MICE).

Tager man alle grupperejser under ét (flight-only, dagsmøder og større arrangementer) bruger virksomhederne nu i gennemsnit 1.430 kr. pr. deltager pr. dag mod 1.777 kr. sidste år svarende til et fald på næsten 20 %.

”Der er langt større fokus end tidligere på pris, effektiv afvikling og deltagertilfredshed. Og nu oplever vi også, at virksomheder sender alle deres arrangementer i udbud under ét, hvor de tidligere blev udbudt enkeltvis,” siger Sophie Hulgard.

Carlson Wagonlit Travel registrerer generelle tegn på fremgang for grupperejserne i hele Europa, hvor 30% af alle incentive-rejser, konferencer, kongresser og events nu arrangeres uden for hjemlandet. Det er en stigning på 50 %i forhold tilsamme periode sidste år.

Carlson Wagonlit Travelhåndterede på globalt plan næsten 29,4 mio. rejser i de første seks måneder af 2010. Det var 13,2 %flere end i samme periode sidste år. Omsætningen steg samtidig med 16,6 % til68 milliarder danskekroner.

Foto: Administrerende direktør Sophie Hulgard fra Carlson Wagonlit Travel kan glæde sig over en fremgang på 42 % i 1. halvår.