Boeing 737 MAX 8 med registreringen LN-BKE i Shiraz International Airport. (Foto: Alirezah Arefzadeh)

44 dage i Iran

I dag har Norwegians Boeing 737 MAX opholdt sig 44 dage i Shiraz i Iran, og papirarbejde forhindrer stadig, at flyet kan komme tilbage til Oslo.

Da kaptajnen på Norwegian rutenummer DY1933 den 14. december sidste år besluttede at foretage en sikkerhedslanding i Shiraz International Airport, da Boeing 737 MAX 8-flyet LN-BKE havde fået problemer med den ene motor på en flyvning fra Dubai til Oslo, var der ingen, der havde forestillet sig, at flyet stadig befandt sig i den iranske lufthavn 44 døgn senere.

Indtil videre har flyet således været “gidsel” i Iran i 44 dage, og det er noget mindre end de 444 dage, som 66 amerikanske diplomater oplevede fra slutningen af 1979 og frem til begyndelsen af 1981, hvor de var taget til fange af militante iranske studerende. Uden sammenligning i øvrigt.

I sagen med Norwegian-flyet er det hverken den iranske befolkning eller myndighederne, der holder flyet tilbage. Kilder tæt på Norwegian forklarer, at alle parter, hvilket vil sige de amerikanske og iranske myndigheder, er indstillet på, at der skal findes en løsning. Det er tilsyneladende blot bureaukrati og papirarbejde, der får sagen til at trække i langdrag.

Det bekræftes da også af Norwegian.

”Iran er et nyt land for os. Vi er ikke bekendt med de lokale reguleringer, og der er papirarbejde, der har taget længere tid end sædvanligt,” siger Andreas Hjørnholm, kommunikationschef for Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

Ingen erfaring med Iran
Da Norwegian med et reservefly havde fået de 180 passagerer og seks besætningsmedlemmer sikkert hjem fra Shiraz, blev teknikere fra flyselskabet sendt til Shiraz med henblik på at undersøge, om der var brug for reservedele eller eventuelt en ny motor, for atter at få flyene på vingerne igen.

Efter et par dage var konklusionen klar. Der var brug for reservedele fra motorproducenten CFM International, der er et 50/50 joint-venture mellem amerikanske GE Aviation og franske Safran Aircraft Engines.

Og her opstod de første problemer, da Office of Foreign Assets Control (OFAC) under det amerikanske finansministerium, skulle tage stilling til, om reservedele, indeholdende komponenter fremstillet eller udviklet af amerikanske virksomheder, kunne eksporteres til Iran på trods af den amerikanske embargo mod landet. Men den amerikanske nedlukning af statsapparatet fra den 22. december og frem til den 25. januar har angiveligt betydet, at ansøgningen ikke er blevet færdigbehandlet.

“Norwegian opererer ikke i Iran, hvilket har gjort tingene sværere. Men den statslige nedlukning i USA har også givet udfordringer, da OFAC ikke behandler eksport/import-ansøgninger i det sædvanlige tempo,” siger en kilde i den iranske luftfartsindustri, som CHECK-IN.dk har talt med.

Men det spiller også ind, at Norwegian ikke er vant til at operere i Iran, hvilket også bekræftes af den iranske kilde.

“Et flyselskab som Lufthansa, der har daglige flyvninger til Iran, har tidligere haft komplicerede tekniske problemer i Iran, men de er altid blevet løst inden for få dage. Jeg tror, at årsagen til, at Norwegian-sagen tager så lang tid, er en kombination af OFAC-problematikken og Norwegians manglende erfaring med Iran som marked.”

Kun 143 operationer
Norwegian-flyet, der ifølge den officielle prisliste koster 117,1 millioner dollars, eller hvad der svarer til 765 millioner kroner, var under to måneder gammelt, da det måtte sikkerhedslande i Iran på flyvningen fra Dubai til Oslo, der blot var den 143. operation med flyet.

Første kommercielle flyvning med LN-BKE fandt sted den 2. november fra Oslo til Paris, og derfor har flyet i sin levetid indil videre været i drift i 42 dage for Norwegian, mens det de følgende 44 dage har opholdt sig på platformen i lufthavnen i det sydvestlige Iran.

Selvom at det er dyrt at have et splinternyt fly stående ubeskæftiget i 44 dage i Iran, så kan Norwegian glæde sig over, at det ikke skete midt i højsæsonen. Så kunne det i givet fald have været en bekostelig affære at wetlease erstatningskapacitet.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-fly i Iran på syvende døgn

Norwegian-fly sikkerhedslandet i Iran