75 år med lufthavn på klippeøen

Bornholms Lufthavn fylder 75 år i dag. Gennem årene har mange forskellige selskaber drevet indenrigsflyvning til klippeøens lufthavn, der er Danmarks tredjeældste.

I dag bliver Bornholms Lufthavn 75 år, hvilket gør lufthavnen til Danmarks tredjeældste lufthavn. Kun 90-årige Københavns Lufthavn og 77-årige Aalborg Lufthavn er ældre end lufthavnen på klippeøen.

Med Bornholms isolerede beliggenhed fik lufthavnen stor betydning under krigen, hvor isvintre og minering af de danske farvande vanskeliggjorde sejlads. I 1941 var det totale passagertal 13.397. 73 år senere i 2014 rejste omkring 245.000 passagerer gennem lufthavnen, der startede ud med en pæreformet græsbane på 700 x 550 meter. Den er i dag erstattet af en 2000 meter lang og 45 meter bred asfaltbane.

Bornholms Lufthavn er statsejet og drives derfor af Trafikstyrelsen. Danish Air Transport driver en helårsrute til København, ligesom selskabet i sommeren 2015 fløj til Billund. En rute, som genoptages i sommeren 2016.

De senere år har Bornholms Lufthavn lagt asfalt til charterflyvninger til sydens sol, ligesom der er ekstra travlt en weekend i juni, når demokratifestivalen Folkemødet løber af stablen i Allinge på det nordlige Bornholm. En begivenhed, der betyder op til 30 daglige ruteflyvninger mellem Bornholm og København.

For blød
Lufthavnen åbner officielt den 16. november 1940. Men allerede knap et år før tages en midlertidig flyveplads i brug. Efter få dage indstiller DDL dog flyvningerne mellem København og Rønne. Græsset er ganske enkelt for medtaget og blødt, ligesom der mangler radioudstyr.

I 1950 bliver DDL slået sammen med svenske ABA og norske DNL og bliver til SAS, der fortsætter DDL’s betjening af ruten til København.

DAT vender tilbage
I 1969 udvides banen til de nuværende 2000 meter og i 1982 indvies en ny terminalbygning, som er i brug den dag i dag. Samme år overtager Mærsk Air ruten fra SAS. 20 år senere i 2002 trækker Mærsk Air sig fra ruten, som har givet underskud for selskabet i de senere år.

I stedet gør Cimber Air sin entré og beflyver ruten frem til selskabets konkurs 10 år senere. Undervejs har Danish Air Transport (DAT) og det lokale initiativ Wings of Bornholm forsøgt at give Cimber konkurrence. Efter konkursen vender DAT tilbage til ruten.