Airbus A320-200neo fra SAS. (Foto: SAS)

A320neo-fly på SAS-baser i London og Málaga

Det bliver en håndfuld af de kommende A320neo-fly, der skal placeres på de nye SAS-baser i Storbritannien og Spanien. SAS kan ikke udelukke fyringer i Skandinavien.

SAS har siden efteråret modtaget fire splinternye A320-200neo fly, og yderligere fire fly fra den samlede ordre på 30 nye fly er på vej ind i flåden i løbet af de kommende måneder. Disse fly er udset til at blive placeret på de nye europæiske baser i London-Heathrow lufthavnen samt i Málaga Airport, der efter al sandsynlighed bliver valgt som den kommende spanske base. Det bekræfter koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen til CHECK-IN.dk.

“En del af de nye A320neo-fly vil blive leveret til det nye irske datterselskab, og vi skal med udgangspunkt i vores nuværende Heathrow-operation beskæftige nogle fly, mens det endnu er uklart, hvor i Spanien vi vil placere os. Det bliver givetvis i Málaga,” siger Lars Sandahl Sørensen.

SAS-direktøren forklarer, at selskabet også i fremtiden skal kunne levere et kvalitetsprodukt til den rigtige pris, hvorfor det er nødvendigt at kigge på andre måder at operere på. Det er især feriemarkedet, som SAS har fået interesse for, idet væksten i dette marked er meget stærk, og manøvren skal sikre, at SAS får sin andel af denne vækst.

SAS hævder, at selskabet hellere havde set, at der politisk var blevet sikret ensartede konkurrencevilkår for luftfarten i Europa, men det har SAS ikke længere tålmodighed til at vente på.

“SAS har i årevis agiteret for at skabe ensartede vilkår for luftfarten i Europa. Vi bliver nødt til at agere nu, for vi kan ikke vente på, at det sker,” understreger Lars Sandahl Sørensen.

Undgår ikke fyringer
Udflagningen af – i første omgang – en håndfuld fly til det irske datterselskab, der skal operere fra baser i London og Spanien, betyder at der kan blive medarbejdere til overs i Skandinavien.

“Vi vil ansætte lokalt personale på lokale vilkår og med lokale overenskomster. Det kan godt betyde, at medarbejdere bliver til overs i Skandinavien. Vi kan risikere, at på visse positioner – også udover de flyvende – vil der være enkelte medarbejdere, der vil blive påvirket af dette – enten ved naturlig afgang eller gennem reduktioner,” slår SAS-direktøren fast.

Han håber samtidig på, at effekten vil blive ganske begrænset, da der er mange der ved naturlig afgang er på vej ud af selskabet i de kommende år.

Anderledes ser det ud, hvis SAS i fremtiden vælger at skrue op for aktiviteterne på baserne udenfor Skandinavien. Men SAS ønsker ikke at forholde sig til dette på nuværende tidspunkt, da planen i første omgang er at placere et begrænset antal fly på de nye baser.

“Det er svært at spå om fremtiden. SAS er kendt for, at forandre virksomheden og følge med tiden. Vi forandrer og udvikler os konstant – også i forhold til, hvordan konkurrenterne agerer. Vi vil gerne udvikle virksomheden fra Skandinavien og ud fra de europæiske baser, hvor vi fremover kan bruge den ene eller den anden platform til at udvikle virksomheden,” lyder det fra Lars Sandahl Sørensen.

 

Relaterede artikler:

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

SAS: Base i London er ikke regelshopping

SAS overvejer London-base

Analytiker: SAS vil finde nye måder at sænke omkostningerne

SAS-boss: Udflagning kan være en mulighed