Boeing 787-8 Dreamliner fra Japan Airlines. (Foto: Toshi Aoki - JP Spotters CC 3.0)

A350´ere og Dreamlinere på indenrigsruter

I løbet af 2019 vil Japan Airlines indsætte Airbus A350-900 og Boeing 787-8 på de japanske indenrigsruter.

De mest moderne og eftertragtede langdistancefly er i øjeblikket Airbus A350 og Boeing 787 Dreamliner. De to flytyper bliver brugt af flyselskaber over hele verden og er særligt egnede til længere ruter på grund af den suveræne rækkevidde.

Derfor vækker det også opsigt, at Japan Airlines har besluttet at indsætte de to flytyper på selskabets indenrigsruter i løbet af 2019. Det japanske oneworld-selskab har bestilt 18 A350-900 og 13 A350-100, og den første A350 er planlagt til at blive leveret i juni næste år, skriver Air Transport World.

Det er planen, at A350-900 skal bruges til at erstatte nogle af de ældre Boeing 777, der i dag flyver på indenrigsruterne i Japan.

Piloter trænes på indenrigsruterne
I forhold til Dreamlinerne har Japan Airlines allerede fået leveret 39 eksemplarer fordelt på 25 af varianten 787-8 og 14 af 787-9. Der resterer stadig 10 Dreamlinere til levering, hvoraf fire er 787-8, og netop disse fire fly vil blive konfigureret i en version til brug på indenrigsruterne. Leveringen vil ske i det regnskabsår, der starter den 1. april 2019 forklarer selskabets koncernchef Yuji Akasaka til ATW.

Årsagen til, at Dreamlinerne skal benyttes på indenrigsrutenettet er, at selskabets piloter derigennem kan blive trænet på de korte strækninger og relativt mange frekvenser. Det er endnu ikke besluttet, om Dreamlinerne skal være erstatning for eksisterende fly, eller om der bliver tale om fly til fremtidig vækst.

Ældre 767 og 777
At A350´erne på sigt skal afløse Boeing 777-flyene er naturligt, når man ser, at gennemsnitsalderen på de 40 fly er 15,4 år. Det er særligt varianten 777-200, der er ved at nå aldersgrænsen, hvor flere af flyene er 22 år gamle.

Inden længe skal Japan Airlines også i gang med at kigge på flåden af Boeing 767´ere. Dem er der 35 af, og de ældste 767-300 har en alder på mere end 23 år. Men det bliver dog først efter 2020, at det japanske flyselskab tager hul på denne del.

Vækstraten vil frem til 2020 være relativt flad, da Japan Airlines afventer, at der herefter bliver flere slots tilgængelige i Haneda Airport.

 

Relaterede artikler:

Japan Airlines indsætter større fly på Helsinki-rute

Dreamliner-rute til Norden udsættes

Første nordiske Dreamliner-rute til februar