A380-turbulens kastede business jet rundt

Turbulens fra et Airbus A380 fly fik business jet til at rulle rundt, miste kraften på begge motorer og falde mere end 3.000 meter.

Kun ved hjælp af gemen muskelkraft lykkedes det piloterne på et lille tysk business jet-fly i januar i år at trække flyet ud af et nedadgående spin i luftrummet over Det Indiske Ocean efter at flyet var dykket mere end 3.000 meter. Samtidig lykkedes det piloterne at genstarte flyets motorer, som var sat ud under turen nedad, hvor flyet sandsynligvis snurrede rundt på hovedet mellem tre og fem gange.

Den voldsomme tur blev udløst af turbulens fra et Airbus A380-fly, som den 7. januar passerede henover business jet’en i en afstand på omkring 300 meter i luftrummet mellem Den Arabiske Halvø og Maldiverne i Det Indiske Ocean.

Ifølge Aviation Herald, så var der tale om et Canadair Challenger 604-fly med registreringen D-AMSC fra München-baserede MHS Aviation, som var på vej med ni personer ombord fra Male på Maldiverne til Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater. Airbus A380’eren var angiveligt A6-EUL fra Emirates, der var på vej fra Dubai til Sydney i Australien.

Challenger-flyet (til højre) fotograferet i Zürich i 2013. Foto: Aero Icarus / Wikimedia Commons.

Efter at have fået kontrol over flyet igen valgte piloterne at erklære en nødsituation og lande i Muscat i Oman i stedet for at fortsætte mod Abu Dhabi. Det skyldtes, at flere af de ombordværende var blevet kvæstet under den dramatiske episode. Flere blev efterfølgende sendt på hospitalet – en med alvorlige skader.

Flyet var blevet beskadiget så meget, at det ikke kunne betale sig at reparere det. Det blev derfor kasseret.

Flere meget store fly
Ifølge Aviation Herald er de europæiske luftfartssikkerhedsmyndigheder, European Aviation Safety Agency (EASA), på vej med en såkaldt ”Safety Information Bulletin”, der indskærper hvad piloter skal gøre for at forberede sig selv og passagererne på at flyet ryger ind i turbulens, samt hvad man stiller op, hvis ens fly ryger ind i turbulens fra et andet fly.

EASA peger på, at den stigende mængde flytrafik samt stadig flere meget store fly, øger risikoen for episoder, hvor mindre fly kommer i problemer på grund af turbulens fra større passagerfly som blandt andet Airbus A380’eren.

 

 

Relaterede artikler:

39 personer kvæstet i turbulens på Thai A380

32 kvæstet af turbulens på fly

Fly faldt 2.300 meter i løbet af et minut

 

x

Læs Også

Nu er Arlanda klar til A380

Stockholm Arlanda er nu klar med én gate, der kan håndtere Airbus A380-fly. Den mest sandsynlige A380-operatør i Arlanda har indtil videre andre planer.

Emirates dobbelt daglig fra Skandinavien

I tre måneder i løbet af 2018 vil Emirates tilbyde to daglige flyvninger fra Stockholm til Dubai og får således i en periode større kapacitet end CPH til det vigtige hub i Mellemøsten.

Airbus overvejer at stoppe A380-produktion

Hvis ikke Airbus lander en stor aftale med Emirates om levering af flere Airbus A380-fly kan produktionen af det store fly blive lukket ned.

Julemiddag i 10 kilometers højde

I den søde juletid serverer Emirates kalkun, SAS byder på medister og Københavns Lufthavn har gode råd til julerejsende, der medbringer kirsebærsovs og sylte.

Emirates åbner rute til lavprislufthavn

Fra begyndelsen af juni næste år vil Emirates flyve mellem Dubai og London Stansted Airport, der er hjemsted for mange lavpris- og charterflyselskaber.

DAT og Emirates i samarbejde

Danish Air Transport har indledt et samarbejde med Emirates, der skal gøre det lettere at rejse fra Bornholm og Midtjylland og videre ud i verden med Dubai-selskabet.