Aalborg Lufthavn får tog til døren

Aalborg Lufthavn har udsigt til at blive den første provinslufthavn med egen togstation. Lufthavnsdirektøren drømmer også om et hotel.

Det er sjældent, at der står luftfart på programmet, når politikerne deler milliarder af kroner ud til nye trafikinvesteringer i Danmark. Men da regeringen og de borgerlige partier torsdag indgik en storstillet trafikaftale med bevilling af penge til stribevis af nye infrastrukturprojekter, så havde der også indsneget sig et snert af luftfart.

I aftalen er der nemlig afsat 276 mio. kroner til en såkaldt stikbane fra den eksisterende togbane ud til Aalborg Lufthavn, der dermed bliver landets første provinslufthavn med egen togstation. I dag har kun Københavns Lufthavn togstation.

Banedanmark har tidligere udarbejdet en forundersøgelse af mulighederne for togforbindelse til Aalborg Lufthavn. Forundersøgelsen viste, at den bedste løsning ville være en ca. 3 km lang stikbane fra Lindholm til lufthavnen.

Det næste skridt bliver nu at undersøge stikbanens indvirkninger på miljøet og lave en såkaldt VVM-undersøgelse. Forligspartierne vil drøfte den nærmere udformning af projektet, når VVM-undersøgelsen foreligger.

Etablere hotel
I Aalborg Lufthavn er direktør Søren Svendsen allerede begyndt at tænke yderligere et skridt videre.

”Vi arbejder på at få etableret et hotel i direkte forbindelse med lufthavnen og dette skal også passes ind i planerne,” siger Søren Svendsen til CHECK-IN.dk.

Men selv uden hotel vil jernbanen få enorm betydning for den nordjyske lufthavn, vurderer Søren Svendsen.

”Vi er glade for beslutningen, som vil få stor betydning for passagerernes muligheder for at komme til og fra Aalborg Lufthavn. I forvejen henter vi passagerer fra stort set hele Jylland, men primært fra Århus området, hvor vi 3 år i træk har fordoblet antallet af passagerer,” siger Søren Svendsen og fortsætter:

”Med de kommende muligheder, hvor man kommer til at kunne køre med tog fra Århus Banegård direkte til Aalborg Lufthavn på ca. 1 time, vil vi være i stand til at tiltrække endnu flere passagerer fra Jylland og Fyn.”

Letbane til 1,22 mia.
Længere nede i Jylland er begejstringen over nordjydernes udsigt til togforbindelse begrænset.

I Billund Lufthavn forventer lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen, at den kollektive transport til og fra hans lufthavn også tilgodeses med millioner af kroner.

”Det er helt naturligt at en lufthavn har gode offentlige transportforbindelser, og det bør Billund Lufthavn også have. Her forventer jeg, at man er konsekvent, da jeg ikke tror, at man vil lave konkurrenceforvridning,” siger Kjeld Zacho Jørgensen fra Billund Lufthavn.

Trafikstyrelsen kom i efteråret sidste år med en rapport, der konkluderede, at det ville koste 1,22 mia. kroner at etablere en letbane mellem Vejle og Billund Lufthavn. Med en forventning om to afgange i timen vil der i år 2030 kunne være 1,2 mio. årlige passagerer på strækningen. Men der skal syv gange så mange passagerer til for at gøre løsningen samfundsøkonomisk rentabel, fastslog Trafikstyrelsen.

Gårsdagens trafikaftale betyder, at det eksisterende togserviceanlæg i Lindholm ved Aalborg med anlægget af den nye stikbane kan flyttes til et egnet sted omkring lufthavnen.