Norwegian-fly foran terminalbygningen i Aalborg Lufthavn (Foto: Aalborg Lufthavn)

Aalborg Lufthavn løfter sløret for økonomien

Hidtil har den fremadstormende Aalborg Lufthavn ikke ønsket at offentliggøre årsrapporterne. Men det laver man om på i fremtiden. Regnskabet for 2013 viser samtidig et overskud på beskedne 145.000 kroner.

Lufthavnene i København, Billund og Aarhus har som aktieselskaber fuld offentlighed omkring regnskaberne, da man i henhold til selskabsloven er pligtig til at lade dem offentliggøre via Erhvervsstyrelsen.

Anderledes ser det ud med Aalborg Lufthavn, der er et kommunalt andelsselskab. Hidtil har årsregnskaberne ikke været tilgængelige, men det bliver der lavet om på i fremtiden. Når årsrapporten for 2014 foreligger, vil den blive offentliggjort, således at alle har mulighed for at kigge lufthavnen over skuldrene.

“Vi har ikke haft tradition for at offentliggøre årsrapporten, da vi er et andelsselskab. For fremtiden vil vi gøre det, da vi ønsker at der skal være størst mulighed åbenhed omkring lufthavnen og dens drift,“ siger lufthavnsdirektør Søren Svendsen til CHECK-IN.dk.

CHECK-IN.dk har fået mulighed for at gennemgå årsrapporten for 2013, der udviser et nettoresultat på 146.000 kroner. Det er en markant resultatforbedring i forhold til 2012, hvor Aalborg Lufthavn måtte indkassere et tab på 4,5 mio. kroner primært som følge af Cimber Sterling-konkursen.

Årsrapporten afslører ikke omsætningens størrelse, da der udelukkende er oplyst bruttofortjeneste. Den blev på 86 mio. kroner i 2013 med et driftsresultat på 4,9 mio. kroner. Men renteudgifter til Danske Bank og Nykredit Bank oversteg 4,8 mio. kroner og slugte således næsten hele gevinsten ved driften.

Tjener på trafikken
Måler man bruttofortjenesten på 86 mio. kroner sat i forhold til passagertallet, viser det med al tydelighed, at Aalborg Lufthavn henter hovedparten af sine indtægter fra det aeronautiske segment, hvilket vil sige trafikindtægter fra passager- og startafgifter.

Med 708.292 afrejsende passagerer i 2013 formåede lufthavnen at skabe en bruttoindtjening på 121 kroner per passager, hvilket er noget lavere end eksempelvis Københavns Lufthavn, der har en gennemsnitlig omsætning på 172 kroner per afrejsende passager på det aeronautiske segment. Inkluderer man omsætningen fra butikker, restauranter, parkering og hoteldrift kommer CPH op på mere end 300 kroner per passager.

Det er dog ikke muligt at gå dybere i tallene i den nordjyske lufthavn, da man ikke separerer omsætningen i de to kategorier.

“Vi tjener vores på trafik, men ikke så meget på non-aviation. Men det er først efter udvidelsen i 2013, at vi får mulighed for at hente flere indtægter hjem på non-aviation segmentet med lounge, mødelokaler samt et væsentlig større areal til butikker og spisesteder,“ forklarer den nordjyske lufthavnsdirektør.

Vil skabe infrastruktur frem for overskud
Siden Søren Svendsen tiltrådte som administrerende direktør for Aalborg Lufthavn er egenkapitalen blev øget fra 123 mio. kroner til de nuværende 132 mio. kroner. Samtidig står lufthavnen med et moderne produktionsapparat efter terminaludvidelsen i 2013.

Lufthavnen har med Søren Svendsen i direktørstolen tjent samlet 13,5 mio. kroner i løbet af de seneste fem år, hvoraf de ni mio. kroner er blevet tillagt egenkapitalen.

I mange andre virksomheder vil der formentlig være et større krav til afkast, når man driver en virksomhed med 140 ansatte og en trecifret millionomsætning, men ejerne af den nordjyske lufthavn har et anderledes syn på tingene.

“De fleste virksomheder går efter at få størst mulig overskud for at sikre udbytte til ejerne. Vores ejere vil i stede skabe infrastruktur til glæde for Nordjylland. Vi sender pengene ud at arbejde i stedet for at sende dem ned på bundlinjen,“ siger Søren Svendsen.

Flere har hæftet sig ved, at soliditetsgraden er faldet fra lidt mere end 60 procent til de nuværende 37,4 procent. Soliditetsgraden fortæller noget om virksomhedens evne til at bære et større tab; altså hvor står en del af kapitalen der kan mistes, inden det er nødvendigt at tage hul på lånekapital.

Ifølge Søren Svendsen skal Aalborg Lufthavn årligt tjene mellem tre og fem mio. kroner for at have kapital til at foretage de fornødne udvidelser. Det ser også ud til at holde stik for 2014, hvor der er budgetteret med en bundlinje på 4,2 mio. kroner.

“Vi plejer at kunne holde vores budgetter, hvis der ikke sker noget uforudset, som vi ikke er herre over,“ konstaterer lufthavnsdirektøren.

Aalborg Lufthavn A.m.b.a. er ejet af kommunerne i Aalborg (65,6 %), Brønderslev (5,3 %), Frederikshavn (4,5 %), Jammerbugt (13,3 %), Rebild (7,6 %) og Vesthimmerland (3,7 %).