Aalborg Lufthavn med verdensnyhed

Et nyt system i Aalborg Lufthavn benytter radiofrekvenser til at hente information om bagagens destination.

Automatiseret bag-drop, hvor passagerene selv placerer deres bagage på båndet, er et koncept, der efterhånden er nogle år gammelt. Frem til nu er dette foregået ved, at passageren selv scanner den stregkode, der er på bagagestrimlen. I Aalborg Lufthavn har de nu taget skridtet videre og har med en ny bag-drop automat droppet scanningen. Automaten læser selv information om bagagen via en RFID-brik (Radio Frequenze Identification), der sidder i bagagestrimlen.

Nul procent fejl
RFID er blevet anvendt i Aalborg Lufthavn i flere år til sortering af bagage. Flere andre lufthavne benytter RFID til det samme formål. I Aalborg benytter man nu også dette til selve indleveringen af bagagen. Efter to dages drift, viser det nye system en fejlprocent på nul.

”Den gamle metode med at scanne bagagen manuelt har typisk givet en fejlmargin på 2-4 procent og har krævet manuel behandling fra vores personale. Onsdag i sidste uge var første dag, hvor vi var i drift og 68 stykker bagage gik gennem uden fejl. Torsdag til frokost var tallet 71 stykker. Noget bagage er blevet afvist grundet overvægt, så det kører som det skal,” siger en meget tilfreds driftsdirektør ved Aalborg Lufthavn, Kim Bermann, til CHECK-IN.dk.

”Systemet er nemt for de rejsende, hvor de via en Windows Surface-tablet, der er monteret på automaten, skal bekræfte navn og destination, inden bagagen går videre til sortering. Selv passagerer der ikke er rejsevante finder nemt ud af det,” fortsætter Kim Bermann.

Udviklet i Aalborg
Systemet, kaldet AIR.GO, er udviklet af Aalborg-virksomheden Marcus Pedersen i samarbejde med norske DSG, der leverer bagageafleveringsløsninger i blandt andet Oslo Gardermoen og Københavns Lufthavn, samt danske Lyngsoe Systems, der leverer RFID teknologien, og Aalborg Lufthavn.

Idéen med et mere automatiseret system kom fra Aalborg Lufthavn for 4-5 år siden. Selve projektet med AIR.GO startede for et år siden.

Marcus Pedersen har traditionelt arbejdet med industrielt design og har leveret en del af møblerne i Aalborg Lufthavn. Fremover vil de satse fuldt ud på løsninger til lufthavne og har allerede flere interesserede købere til AIR.GO, der kan leveres med eller uden RFID.

”Vi brugte omkring to måneder på, at studere lufthavnens proces omkring de rejsende, inden vi lavede det første udkast til design. Vores designer Sara Clement har ikke overladt noget til tilfældighederne i designet, og der er tænkt på alt fra udseende til den menneskelige anatomi. Systemet skal naturligvis også kunne benyttes af handicappede”, fortæller direktør i Marcus Pedersen, Niels Marcus Pedersen.

Flyselskaberne positive
Aalborg Lufthavn vil inden årets udgang være klar med tre af de nye automater. Målet er seks inden sommersæsonen sætter ind. Kim Bermann regner med at kunne erstatte op til 11 manuelt betjente skranke med de nye automater. Ventetiden for de rejsende for at checke ind samt aflevere bagage skal ned på et minimum.

I dag er alle charterselskaber der afgår fra lufthavnen, samt Norwegian inde på den nye løsning. SAS vil tilslutte sig inden for de næste 3-4 uger og fra 1. januar 2015 overtager lufthavnen også al ground handling af SAS. KLM kommer ind i første kvartal 2015 og Lufthansa vil ligeledes være med, når de starter fra Aalborg Lufthavn 30. marts næste år.

”Alle selskaber har været positive omkring dette tiltag. Lufthansa og KLM vil dog fortsat tilbyde manuelle skranker for sine prioriterede kunder,” afslutter Kim Bermann.

Øverst: Gitte Nielsen fra Frederikshavn var blandt de første til, at bruge den nye AIR.GO automat i Aalborg Lufthavn. Rejsen til London via Købehavn med Norwegian kom op på skærmen i samme øjeblik som kufferten blev sat på båndet. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Nederst: Udviklingen af AIR.GO har været et samarbejdsprojekt mellem Marcus Pedersen og Aalborg Lufthavn. Alle parter er stolte af resultatet. Fra venstre; IT Manager ved Aalborg Lufthavn Robin Rismoen, Industrial Designer Sara Clement og direktør Niels Marcus Pedersen, begge fra Marcus Pedersen, til sidst Kim Bermann, driftsdirektør ved Aalborg Lufthavn. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)